Home/Mobile marketing/Betalen we binnenkort allemaal met onze mobiele telefoon? Betalen we binnenkort allemaal met onze mobiele telefoon? Het regende de afgelopen maanden persaankondigingen aangaande lanceringen van nieuwe betaaldiensten via de mobiele telefoon. Tunz.com, Banxafe, MPAY, ... het zijn slechts enkele van de nieuwe mogelijkheden die zich aanbieden in België. Kunnen de consumenten bij al dit technologisch geweld nog het bos door de bomen zien? 2007-06-16Comment De markt van mobiele betalingen is heel beloftevol en trekt nieuwe aanbieders aan. De oprichters van Keytrade Bank en Skynet lanceerden onlangs hun nieuwe geesteskind Tunz.com. Langs dit platform kunnen gebruikers via eenvoudige SMS’jes betalingen tussen elkaar uitvoeren. Het systeem maakt gebruik van een centrale virtuele portemonnee waarop maximum 150 EUR kan worden geplaatst. Het systeem is sterk geïnspireerd op het succes van Paypal, het peer-to-peer betalingssysteem op het internet. Deze laatste heeft recent een mobiele versie geïntroduceerd, en wil ook een graantje meepikken van deze markt. Enkele dagen na het persbericht van Tunz.com, kwam niet toevallig ook Banksys met zijn nieuwe systeem Banxafe op de proppen. In dit systeem wordt het GSMnummer gekoppeld aan een bankrekening. Mits de uitwisseling van 3 SMS’jes en een pincode kan ook hiermee een betaling worden uitgevoerd. m-Banxafe wordt gepositioneerd voor betalingen tussen 6 en 200 EUR op plaatsen waar men moeilijk met een kaart kan betalen: bijvoorbeeld thuislevering, loodgieters, elektriciens, taxichauffeurs, ... Arrivero en Collivery van Colruyt hebben dit systeem reeds geactiveerd. De mobiele operatoren zitten bij al dit geweld niet stil. Zo heeft Proximus vorig jaar het nieuwe M-PAY systeem geïntroduceerd voor betalingen op het mobiele internet. Dit systeem maakt betalingen mogelijk tot 10 EUR. Zit de consument op dit technologisch geweld te wachten? Bijna iedereen heeft vandaag een mobiele telefoon op zak en consumenten ervaren dit als een onmisbaar en waardevol werkinstrument. Als ze hun mobiele telefoon thuis vergeten zijn, keert ongeveer de helft van de mensen terug naar huis om deze op te halen. Voor kleine betalingen is de mobiele telefoon dan ook een uitstekend gepositioneerd werkinstrument. Bij kleine betalingen tellen voor de consument voornamelijk betrouwbaarheid, veiligheid en gebruiksgemak. Vooral op het laatste vlak hebben nogal wat technologische vernieuwingen op het vlak van betalingen de laatste jaren gefaald. De weinig succesvolle acceptatie van Proton is hier een mooi voorbeeld van. Voor nieuwe aanbieders zoals Tunz.com zal bijkomend de reputatie van betrouwbaarheid moeten worden opgebouwd. Om een betaalsysteem op grote schaal succesvol te introduceren zal het belangrijk zijn om voldoende handelaars op het platform aan te sluiten. In eerste plaats zal hier een belangrijke evangelisatie moeten gebeuren om handelaars te overtuigen van de voordelen van de nieuwe technologieën. Daarnaast zullen deze betaalsystemen hun kostenefficiëntie moeten bewijzen. Handelaars zijn bijzonder gevoelig voor de kostprijs, vooral wanneer het aankomt op de verwerking van kleine betalingen. Een kost van slechts enkele procenten is meestal al een hinderpaal voor de ingebruikname van een nieuwe technologie. Het is voornamelijk op deze barrière dat bestaande systemen van mobiele micro-betalingen zoals Premium SMS stuiten. Uw reacties en commentaren zijn welkom op http://blog.mobileweb.be . Over de auteur: Danny Lein is mede-oprichter en gedelegeerd bestuurder van MobileWeb.be, een Belgische leverancier van SMS, MMS en Mobiel Internet oplossingen. LEES OOK: 20-03-2007 Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address