Search Marketing Tips: website optimalisatie

Website optimalisatie heeft als doel een website beter te laten scoren in de resultatenpagina’s van de zoekmachines. Het optimaliseren van een website voor de zoekmachines, search engine optimization of SEO, bestaat uit verschillende aspecten.

post-image-3

Er kan een onderscheid gemaakt worden tussen on-site optimalisatie en off-site optimalisatie. On-site optimalisatie is in een eerste fase niet toegespitst zoektermen: men gaat de websitecode van de te positioneren website opfrissen en zoekmachinevriendelijk maken en er wordt mogelijk een zoekmachinevriendelijk CMS geïnstalleerd. In een tweede fase wordt er gefocust op de keywords en de inhoud. SEO houdt echter niet op bij het optimaliseren van on-site criteria. Off-site criteria, zoals link building, social media optimization, ... zijn immers minstens even belangrijk voor het optimaliseren van een website. De ranking in de zoekmachineresultaten is voor een groot deel afhankelijk van de belangrijkheid van de website. Die wordt afgemeten aan het aantal inkomende links van andere sites.

Hieronder vind je enkele aspecten waarmee je tegenwoordig in deze snel evoluerende sector zeker rekening moet houden:  

Toenemend belang van content

Inhoud is en blijft het belangrijkste criterium voor de zoekmachines. Websites met weinig of geen (relevante) inhoud zullen nooit hoog scoren in de organische zoekresultaten. Er moet wel steeds op worden gelet dat deze pagina’s relevant blijven voor de eindgebruiker. Een pagina die aangenaam leest voor een bezoeker zal ook goed indexeren in de zoekmachines. Dit is een stelregel die z’n succes al eerder heeft bewezen.

Toenemend belang van links

Links zijn belangrijk voor zoekmachines. Link building bestaat in het doelgericht plaatsen en verkrijgen van kwaliteitsvolle links van en naar je website. De linkpopulariteit van een website wordt bepaald door het totaal aantal relevante links vanop andere websites naar de jouwe. Linkpopulariteit is belangrijk omdat een goede en hoge linkpopulariteit de ranking in de zoekmachines drastisch kan verhogen. Goed geplaatste links zijn bovendien een prima bron van consistent en doelgericht verkeer.

De vooraanstaande zoekmachines hebben linkpopulariteit in hun algoritmes opgenomen. Dit heeft als gevolg dat een aantal kwaliteitsvolle links van relevante websites werkelijk de websitepositionering binnen zoekmachines kan verbeteren. Link building wordt dan ook steeds belangrijker.

Optimaliseer ook voor social media

Social media optimization is een nieuwe, aanvullende vorm van website optimalisatie. Website optimalisatie richt zich op het verkrijgen van een zo hoog mogelijke positie in de resultaten van zoekmachines. Social media optimization daarentegen, zorgt voor het verhogen van de linkbaarheid van websites in social media zoals blogs, podcasts en vlogs (video weblogs). Bovendien wordt ook de zichtbaarheid verhoogd in gespecialiseerde social media search engines zoals Technorati. De idee is dat zoekmachines niet langer de enige sites zijn die voor druk verkeer zorgen, maar dat ook nieuwe kanalen steeds meer invloed krijgen.

User Generated Content

Het internet is een participatief medium geworden. De waanzinnige populariteit van Myspace is maar één van de vele voorbeelden van het grote succes van zogenaamde user generated content. Andere voorbeelden zijn del.icio.us, StumbleUpon, YouTube, ...  Wanneer men spreekt over user generated content heeft men het o.a. over blogs, het creëren van eigen websites en homepages, deelname aan blogs en websites van anderen. User generated content is ook creatief materiaal dat door de internetgebruiker zelf wordt gemaakt, zoals foto's, video's, audio-opnames en recensies.

User generated content zorgt voor unieke inhoud op je website en voor kwalitatief hoogstaande content, wanneer het goed toegepast wordt. Betere en unieke content maakt je website interessanter voor zowel mensen als zoekmachines. Het zal dus een positieve invloed hebben op de posit

Back to top button
Close
Close