Home/Interview/Dossier managed hosting: hosting wordt weer handenarbeid Dossier managed hosting: hosting wordt weer handenarbeid Is de hosting-business een anonieme, semi-automatische dienstverlening geworden? Voor hoogwaardige diensten lijkt het omgekeerde waar. Steeds meer klanten vertrouwen op directe interventies, dag en nacht. Wederzijds vertrouwen speelt daarbij een sleutelrol, maar ook de trend naar applicatie-hosting en Software-as-a-Service (SaaS). 2007-06-13Comment Lees ook de interviews: Hostbasket: experimenteren met virtualisatie Combell: 25% korting voor SaaS-klanten RIS: blijven investeren in eigen infrastructuur Rack 66: vertrouwen is cruciaal Streaming video hosting blijft specialistenwerk De professionalisering van de hostingmarkt had in de voorbije jaren vooral als gevolg dat klassieke diensten zoals web- en domeinnaamhosting grotendeels werden geautomatiseerd. Klanten kunnen via een self-service model het gewenste pakket selecteren, activeren en beheren. Het persoonlijk contact blijft vaak beperkt tot een uitgebreid bezoek aan de website, of eventueel een telefoontje. Uiteraard blijft de technische kwaliteit van de dienstverlening ook voor dit soort basisdiensten cruciaal. Alleen ervaart u die slechts in de praktijk wanneer het eens grondig mis gaat. De reputatie van een hoster in de lokale markt is dus van levensbelang. Toch is er ook een duidelijke trend naar voorspelbare en meetbare serviceniveaus. Meer dan websites Het belang van de servicekwaliteit neemt nog elke dag toe, naarmate websites meer kritieke functies gaan bevatten: e-commerce, self-service klantendienst, real-time informatie… Bedrijven gaan ook steeds vaker bedrijfskritieke interne applicaties in een managed hosting-formule onderbrengen. De markt van datacenterdiensten en colocatie (housing) enerzijds en managed hosting anderzijds, groeien wat dat betreft steeds nauwer naar elkaar toe. Het verschil beperkt zich dan tot de vraag wie de eigenaar is van de betreffende hardware. Vooraanstaande Belgische spelers in housing en hosting bevestigen dat hun klanten steeds vaker bereid zijn om beheertaken uit handen te geven. Ongetwijfeld is de afslanking van de IT-afdelingen en blijvend hoge werkdruk een verklaring voor de groei in managed-diensten. Waar een hoster vroeger enkel zou tussen komen bij een geforceerde reboot, gaat het nu om volwaardig systeembeheer (provisionering, patches, updates…) en in sommige gevallen zelfs applicatiesupport en helpdesk voor eindgebruikers. Ook beheerde firewalling, virusbeveiliging en spambestrijding zijn klassieke onderdelen van het hostingaanbod geworden. Bert Van Pottelberghe, Hostbasket: “Virtualisatie kan de piekbelasting helpen oplossen”“Een goeie vijf jaar geleden ging het om severs in rekken plaatsen en voldoende bandbreedte voorzien. Dat model was vooral geschikt voor technische partijen zoals webontwikkelaars en softwarehuizen”, herinnert zich Bert Van Pottelberg Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address