Hostingtips: de technische dienstverlening, hoe vergelijken?

Minstens even belangrijk als het prijskaartje van de hosting, is de technische dienstverlening die je hosting-partner aanbiedt. De kwaliteit van de ondersteuning ervaar je meestal pas in de praktijk. Toch zijn er heel wat eenvoudige vragen die je vooraf kunt stellen, om verrassingen te voorkomen...

post-image-3

Wanneer is de helpdesk open? Gaat het om 24-uurs ondersteuning of alleen op weekdagen tijdens de kantooruren? Welke support is inbegrepen in je contract? Zijn de interventies sowieso gratis, of bijvoorbeeld per kwartier bij te betalen? Kun je je vraag stellen per e-mail of ook rechtstreeks per telefoon? Via een gratis nummer of op een extra duur betaalnummer? Wat is de gegarandeerde responstijd? En krijg je dan ook een antwoord terug of enkel een ‘eerste reactie’?

Vraag gerust ook eens na waar de servers fysiek zijn ondergebracht: in een A-klasse datacenter? Op een eigen locatie zonder datacenter-infrastructuur? In het buitenland? Bij zware problemen is het soms nodig om de server fysiek te herstarten en kan het vervelend zijn als dat moet gebeuren in pakweg de Verenigde Staten, waar heel andere kantooruren gelden. Servers hosten in het buitenland kan leiden tot verwarrende taalsituaties en wordt bijvoorbeeld ook door de zoekmachines afgestraft door een lagere ranking (tenzij je natuurlijk vooral mikt op buitenlandse surfers).

Als je kiest voor dedicated hosting of housing, is het belangrijk dat je de afspraken over technische ondersteuning ook duidelijk op papier zet. Zoiets kan via een Service Level Agreement (SLA). Dit is een onderdeel van het contract, waarin de verplichtingen van de hoster inzake gegarandeerde uptime, maximale antwoordtijden... zijn opgenomen. Vraag in dit geval ook zeker na wat de mogelijkheden voor systematische back-up zijn: back-up per bestand of integrale back-up? Integrale back-up is in de praktijk een stuk efficiënter in probleemsituaties wanneer de hele server moet worden geherinstalleerd (disaster recovery).

Bij dedicated hosting of housing is het ook van onschatbare waarde indien je hoster expert-advies kan verlenen over de technische architectuur, wanneer je site bijvoorbeeld zodanig groeit in populariteit dat je de bezoekers over meerdere fysieke servers moet gaan verdelen. Check ook wat de voorwaarden zijn om te upgraden naar een hoger pakket: kun je de reeds betaalde maanden overdragen?

Bij shared hosting is het evenzeer opletten hoe de zaak technisch is opgezet. Kun je bijvoorbeeld meerdere domeinnamen laten verwijzen naar eenzelfde website, zodat je site beter vindbaar is? Kan zoiets gratis of mits een belangrijke meerkost? Is ook het gebruik van scripts en databases standaard inbegrepen of apart bij te betalen?

Bij shared hosting gebruik je samen met andere webhosting-klanten dezelfde fysieke server. Dat kan nare gevolgen hebben wanneer één van de andere sites down gaat, door een plotse invasie van bezoekers of domweg een programmeerfout. Als de server of de kritieke systeemprocessen vastlopen, kan ook uw site problemen ondervinden. Sommige aanbieders bieden hiervoor een oplossing door de kritieke services virtueel af te scheiden (VDS of Virtual Dedicated Services).
 
De Digimedia hosting tips worden u aangeboden in samenwerking met COMBELL.
Back to top button
Close
Close