IAB Europe Congress 'Interact': de cijfers

Gisteren werd op de eerste dag van het Interact-congres van IAB Europe een persbericht de wereld ingestuurd met een weergave van de gezamenlijke online mediabestedingen in 2006. We geven u een kort overzicht.

post-image-3

IAB Europe legde -in samenwerking met PriceWaterhouseCoopers- de cijfers per land naast elkaar, en deed de nodige aanpassingen om tot een zo realistisch mogelijk cijfer te komen. Elk van de 13 landen waar IAB actief is, gebruikt immers zowat zijn eigen methodologie, waardoor een eenvoudige optelsom de werkelijkheid nogal wat geweld zou aandoen. De gegevens werden dus zo goed en zo kwaad als het kon vergelijkbaar gemaakt, en hier en daar kwamen wat gefundeerde schattingen aan te pas.

De organisatie kwam uit op een bedrag van meer dan 8 miljard euro (bruto, met agentschapscommissies inbegrepen) voor het totaal aan online display advertising, zoekmachinemarketing, classifieds en e-mail advertising.

Het Verenigd Koninkrijk leidt de weg: het was verantwoordelijk voor maar liefst 39% van dat cijfer, gevolgd door Duitsland (22%) en Frankrijk (15%). Nederland en Italië zijn goed voor respectievelijk 7% en 6%, de overige 11% wordt verdeeld onder Spanje, Denemarken, België, Oostenrijk, Finland, Griekenland, Slovenië en Kroatië.

De bestedingen aan online advertising worden ook opgesplitst per formaat. Daaruit blijkt dat 31% in 2006 naar display advertising ging, 45% naar zoekmachinemarketing, 22% naar classifieds en directories, en om en bij de 1,6% naar e-mail marketing.

Morgen en overmorgen kan u zich verwachten aan videoreportages en interviews vanop het congres.

(Bijdrage van Robin Wauters - http://www.marketingblog.eu)

Back to top button
Close
Close