Joël de Rosnay op Interact: de `recommendation society`

Gisterenavond nam de Franse futuroloog Joël de Rosnay een half uurtje het woord bij de afsluiting van de eerste dag van Interact, ook bekend als het IAB Europe Congress. We luisterden mee en geven u onze indrukken…

post-image-3

Het was alweer bijna een decennium geleden dat ik Joël de Rosnay aan het woord hoorde. Zijn discours klonk evenwel nog vrij gelijk.

Niet dat daar iets mis mee is: het bewijst dat hij een decennium geleden al voorvoelde wat we nu meemaken als het op de digitale snelweg aankomt.

Het informationele ecosysteem
 
Joël de Rosnay begon met een vooruitblik op de komende 13 jaar. Dat getal koos hij omdat we dan 2020 zijn, ‘toevallig’ het jaartal dat in de titel van zijn nieuwe boek voorkomt.

Het eerste, terugkerende thema, van zijn betoog was dat van het informationele ecosysteem. Binnen een paar jaren zullen we niet meer over internet spreken want het zal overal zijn. Zoals elektriciteit. Niet alleen in onze computers en mobiele apparaten maar ook in de omgeving zelf (zie verder).

Internet wordt als het ware ‘embedded’, net als andere nutdiensten die je dagelijks gebruikt maar waar je nooit over spreekt.

de Rosnay wijs er op dat enkele jaren geleden niemand geloofde dat we ooit ook onze telefonie en TV over internet zouden laten ‘lopen’. Kijk naar wat er vandaag gebeurt.

De impact van dat ‘embedded’ zijn van de digitale snelwegen op de economie is enorm.

‘Media of the masses’ versus ‘mass media’
 
De klassieke economische modellen zijn volgens de Rosnay gestoeld op drie premissen: massadistributie, het beheren van schaarste en schaaleconomieën. Het klassieke industriële model is dan ook een piramidaal, lees ‘top down’ model.

Met de alomtegenwoordigheid van de informatiesnelweg en de daaraan verbonden opkomst van de participerende consument (‘media of the masses’ versus ‘mass media’) staat dat model onder druk (al wil de Rosnay niet zo ver gaan om te zeggen dat het zal verdwijnen, beiden zullen ‘co-existen’): ‘consommateurs’ worden ‘consommacteurs’ en het ‘top down’ model wordt aangevuld met een ‘bottom up’ model.

Voorbeelden: User Generated Content, blogs, wiki’s en in de eerste plaats vooral toch wel peer-to-peer.

de Rosnay denkt dat dat peer-to-peer model zich ook steeds meer zal laten gevoelen in de economische modellen zelf. We hebben al peer-to-peer meegemaakt in muziek, video, TV (denk aan Joost): de Rosnay verwacht het ook in het bankwezen (mensen lenen elkaar geld), verzekeringen, consulting (dat zo ‘expertise exchange’ wordt) en onderwijs/vorming.

Collaborative intelligence
 
Na een uitweiding over een aantal eigen projecten, waarbij het publiek wat afhaakte, gaf de Rosnay nog enkele belangrijke punten mee bij de ‘nieuwe economie en samenleving’ die uit de alomtegenwoordigheid van de informatiesnelweg volgt:

- De opkomst van de participatieve democratie
- ‘Connective & collaborative’ intelligence (beter dan collectieve intelligentie)
- Nieuwe economische modellen waarvan u het gros al wel kent (denk aan de ‘Long tail’)
- Een overgang van een informatiemaatschappij (met zijn overvloed aan informatie) naar een ‘recommendation’ maatschappij: aanbeveling wordt belangrijker dan massacommunicatie (er is gewoon te veel).

Op het vlak van dat laatste trouwens nog dit: voor de Rosnay zijn de sterke modellen van deze recommendation maatschappij vandaag bedrijven als Google die er in slagen om de enorme toevloed aan informatie te ‘vangen’ (aggregatie)en de juiste filters in te bouwen  om ze doorzoekbaar en beheersbaar te maken: zoekmotoren, tagging, collaboratie en personalisatie maken daar allemaal deel van uit.

Bij wijze van uitsmijter koppelde de Rosnay er nog een formuletje aan vast waarvan we door het geroezemoes niet goed opvingen of het als grap bedoeld was of als wetenschappelijke stelling

Back to top button
Close
Close