Web 2.0 wekt weinig animo in Europa

Vorige week werd op twee plaatsen in Europa druk gedebatteerd over Web 2.0, de toekomst van het internet en webapplicaties, en de impact van sociale media op het alledaagse leven. Kopenhagen ontving meer dan 500 mensen voor het Reboot 9-congres, terwijl het Tuschinski Theater in hartje Amsterdam het decor was van The Next Web.

post-image-3
The Next Web, georganiseerd door enkele Nederlandse internetentrepreneurs, bracht een mix van internationale topsprekers en piepjonge startups die 10 minuten kregen om hun project voor te stellen aan de aanwezigen (waaronder een aanzienlijk aantal venture capitalists uit Europa en Silicon Valley). Het evenement werd geregisseerd door Scott Rafer, oprichter en ceo van MyBlogLog. De Amerikaanse Web 2.0 startup kwam begin dit jaar voor 10 miljoen dollar in handen van Yahoo!, nauwelijks 2 jaar na de oprichting van het bedrijf.

Saul Klein, vice-president van Skype, durfkapitalist bij Index Ventures en stichter van de OpenCoffeeClub stelde de vraag waarom er in Europa nog steeds geen Yahoo, Google of Amazon is opgestaan. Hij verwees daarbij naar de grote verschillen tussen de twee kleine regio’s in de Verenigde Staten "waar het allemaal gebeurt" (Silicon Valley & Seattle) en de rest van de wereld. Zijn conclusie is dat er in die regio’s een verregaande ondernemersmentaliteit heerst, die ondersteund wordt door een aantal grote universiteiten en een zeer bedrijvige venture capitalist-sector.

Jeff Clavier, Fransman en succesvol durfkapitalist aan de andere kant van de Atlantische Oceaan, trad hem bij en verwees tegelijk naar de uitzonderingen (Skype, Joost, Last.fm, Lastminute, Bebo, Netvibes , …). Hij riep de Europese entrepreneurs op meer risico’s te nemen, over de grenzen te kijken en niet bang te zijn om te mislukken.

Nieuws viel er op The Next Web al helemaal niet te rapen, hoewel Kevin Rose (de jonge ondernemer die van Digg.com één van de meest bekende sites ter wereld maakte) via een live videoverbinding een aantal aankondigingen deed over Digg die dagenlang de halve blogosfeer bezig hielden. Dick Hardt van Sxip sprak over Identity 2.0 en slaagde erin om er op onnavolgbare wijze meer dan 800 slides in 20 minuten door te jagen. Nieuwsgierigen doen er goed aan zijn naam op te zoeken in YouTube.

Rod Beckstrom, co-auteur van managementboek The Starfish and The Spider, was de perfecte afsluiter. Hij bracht een verhaal over het contrast tussen gedecentraliseerde en gecentraliseerde organisaties, met analogieën uit de dierenwereld en de Amerikaanse geschiedenis. (Check ook het artikel over een decentrale arbeidsorganisatie dat eerder vandaag op Digimedia verscheen)

Wie echt iets wou te weten komen over de toekomst van het web, zal deze conferentie terecht een mager beestje noemen. Het blijft hoe dan ook een feit dat er een grote nood is aan dit soort bijeenkomsten om de Europese startup-scene te stimuleren.

(Bijdrage van Robin Wauters - http://www.marketingblog.eu, cross-posted op Datanews)
Back to top button
Close
Close