Digitale teletekst op de commerciële zenders

Als informatieverslaafde gebruik ik ook regelmatig teletekst. Handig voor als je snel tussen het zappen door nog eens op de hoogte wilt zijn van het nieuws. De aantrekkingskracht van teletekst wordt eerstdaags trouwens pakken groter. Want dan is er digitale teletekst, tenminste bij de twee commerciële zenders.

post-image-3

Het is SBS (VT4) dat de spits afbijt: zij gaan op 6 juni van start met VT4-Digitext. Meteen overigens ook een Europese primeur.

Digitale teletekst betekent in de praktijk natuurlijk meer multimediale snufjes: foto’s, filmpjes en andere animaties.

Bart Becks, sinds alweer een tijdje senior vice-president New Media van SBS Broadcasting Europa: “Op termijn zullen deze nieuwe media niet alleen informatie, maar ook video, foto's en allerhande extra content in de Vlaamse huiskamers brengen. Dit zorgt niet enkel bij de kijker voor ongeziene mogelijkheden, ook voor de adverteerders is dit een ongelooflijke kwalitatieve upgrade.”
 
Ook voor de spelletjesfanaten is er goed nieuws. Met VT4-Digitext lanceren Dirk Reynders en Krijn Jonckheere, managers new media van SBS Belgium, immers voor het eerst ook interactieve applicaties. "De interactieve mogelijkheden zullen de komende weken nog uitgebreid worden met games en wedstrijden, samen met vernieuwende interactieve diensten zoals zoekertjes en ook chat-applicaties", zegt Dirk Reynders.

VTM volgt niet zo lang achter SBS met zijn digitale teletekst. Hier heet het ding DigiText en is de lanceringdatum 15 juni.

Het platform werd ontwikkeld door Paratel

En ook hier staan games op het menu, waarvoor per spel, per dag, of per drie speeldagen kan worden betaald. De games zijn ontwikkeld door Digiquest.  

Digitale teletekst biedt uiteraard ook mogelijkheden voor adverteerders. Paratel: “Adverteerders krijgen een eigen rubriek waarin de kijker allerhande informatie kan opvragen. Qua vormgeving en interactiviteit zijn er meer mogelijkheden en tussen de verschillende infovelden van de advertenties kan worden gescrolld. Op termijn wordt het succes van de advertenties zelfs meetbaar. CenterParcs maakte als eerste adverteerder alvast gebruik van de nieuwe ‘features’ die DigiText te bieden heeft…”

De digitale teletekst kan en kan voorlopig enkel bekeken worden door Vlamingen die hun digitale televisie betrekken via Telenet.

Back to top button
Close
Close