Home/Search Engine/Hoe zoekmotorvriendelijk zijn de websites van de Vlaamse politieke partijen? Hoe zoekmotorvriendelijk zijn de websites van de Vlaamse politieke partijen? Joeri De Bouvere, aka Codeboy, stuurde ons in de aanloop van de verkiezingen een artikel over de zoekmotorvriendelijkheid van de websites van de Vlaamse politieke partijen. Joeri zegt zelf dat hij geen wetenschappelijke correctheid nastreeft maar een SEO-invalshoek op de politieke actualiteit. We publiceren graag het artikel van Joeri, die in het dagelijks leven verantwoordelijk is voor de zoekmachinemarketing van de mediawebsites van Telenet Media. 2007-06-04Comment Op 10 juni kiezen we een nieuw parlement, dat moet ondertussen voor iedere Belg al duidelijk zijn. Ik ben ooit afgestudeerd als licentiaat politieke wetenschapper, ik ken (of eerder kende) dus wel iets van politiek. Ondertussen hou ik me (veel liever) bezig met zoekmachines en internetmarketing in het algemeen. Maar die verkiezingen leken me een ideaal moment om deze twee zaken eens te combineren. “Hoe scoren politieke partijen op het vlak van seo?” Houden politieke partijen zich hier mee bezig? Weten politieke partijen wel dat er zoiets bestaat als zoekmachinemarketing? Zou wel moeten want ze investeren alleszins heel veel in (internet)communicatie en ze kunnen van verkiezing naar verkiezing rustig bouwen aan goede pagina’s over allerlei politieke/maatschappelijke onderwerpen. Gezien de vele lokale afdelingen en websites kan linkbuilding ook geen probleem zijn. Politieke partijen en seo lijken dus voor elkaar gemaakt! Dus doen we een testje. Mocht je net zoals ik nog niet weten op wie te stemmen dan is dit het ideale misschien wel nuttig. Puntenverdeling Zonder enige wetenschappelijke ambitie heb ik toch gepoogd om een eerlijke puntenverdeling na te streven. Ik heb een schaal van 0 tot 3gebruikt waarbij 0 heel slecht of onbestaand is, 1 gelijk is aan ‘niet goed’, 2 gewoon ‘goed’ en 3 ‘uitstekend’ is. SEO bestaat uiteraard uit tientallen zelfs honderen parameters, de ene al belangrijker dan de andere. Maar om het eenvoudig te houden heb ik me beperkt tot slechts enkele zaken, de meest voor de hand liggende eigenlijk. De test bevat: ‘domein’, title-tag, keyword-tag, ‘description’-tag en ‘content’. Dat was blijkbaar al voldoende voor de heren en dames politici. Parameter 1: domein Dit is vrij voor de hand liggend. Beschikken partijen over hun eigen domein en doen ze eventueel nog iets extra? Sp.a: Na zovele jaren surf ik nog steeds naar spa.be als ik naar de site van de Vlaamse socialisten wil. En iedere keer erger ik me aan het feit dat ik op een website van het merk spa beland. Van een reclamejongen zoals Patrick Janssens (toen voorzitter van de partij) had ik hier toch meer verwacht. Wie neemt er anno 2000 en zoveel nu een nieuwe naam waarvan hij het domein niet kan bemachtigen? De CD&V scoort hier dan wel weer heel goed. Ze hebben een partijnaam met een teken dat niet in een url kan gebruikt worden, nl. ‘&’. Ze lossen dit echter vakkundig op door dit te vervangen door ‘en’ en zijn zelfs zo slim om ook http://www.cdv.be/ te registreren (of over te kopen?). Zo moet dat dus. Kartelpartner NV-A beschikt dan weer niet over http://www.nva.be/. Dit domein is in handen van een bedrijf NVA uit Overijse en je belandt zo op een standaard serverpagina. Zonder verdere enige waardeoordeel te vellen over het programma had ik eerlijk gezegd niet zoveel verwacht van een partij waar men spreekt van een webstek en e-post in plaats van website en e-mail. De blauwe jongens van de VLD hebben wel hun huiswerk gemaakt. Ze hebben zowel www.open-vld.be, als www.openvld.be en natuurlijk www.vld.be geregistreerd. Zo moet dat dus. Lijst Dedecker moet het doen met url’s zoals lijstdedecker.be en lijstdedecker.com, maar als je partij de familienaam van de stichter draagt mag je er natuurlijk zeker van zijn dat het domein niet meer vrij is. Ik durf wedden dat de eigenaar van http://www.dedecker.be/ de laatste dagen heel veel bezoekers Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address