Home/Search Engine/Search marketing: het juiste evenwicht vinden tussen SEO en SEA Search marketing: het juiste evenwicht vinden tussen SEO en SEA Search marketing is niet meer weg te denken uit het online marketinglandschap. Het biedt talloze voordelen ten opzichte van traditionele marketingstrategieën. Je bedrijf promoten op de zoekmachines zorgt voor langdurige zichtbaarheid, merkbekendheid en branding. Er komen ook meer geïnteresseerde websitebezoekers en dus stijgt het aantal verkopen. 2007-06-04Comment Maar een goede marketingstrategie – SEO, SEA of beide - houdt niet op bij het aantrekken van geïnteresseerde bezoekers. Die bezoekers moeten ook iets doen op je website. Ze moeten aangespoord worden om actie te ondernemen. Die actie kan een aankoop zijn, het invullen van een formulier of het inschrijven op een nieuwsbrief. Zo’n actie is een conversie. Attract en convert, dus. Maar hoe krijg je bezoekers zo ver? Waarom klikken zoveel bezoekers meteen weg als ze op de site komen? Hoe zorg je er voor dat bezoekers een aankoop doen? Om een website te doen werken moet je nagaan waarom een bezoeker wegklikt. Waarom hij halverwege het aankooptraject opgeeft. Of waarom hij de weg naar het invulformulier niet vindt. Conversion Optimization onderzoekt de usability of gebruiksvriendelijkheid van een website, voert testen uit en optimaliseert. Daardoor gaat het aantal conversies omhoog. En wordt het maximum uit de website gehaald. Search marketing bestaat uit 2 aspecten: search optimization (SEO) en search advertising (SEA). Het inzetten ervan, apart of samen, roept bij heel wat marketers vragen op. Welke methode werkt het best? De voordelen van SEO & SEA Search Optimization of SEO Wanneer je een zoekopdracht uitvoert in een zoekmachine verschijnen er organische resultaten en gesponserde koppelingen. SEO is er op gericht om een website zo hoog mogelijk te laten scoren in de organische zoekresultaten. De website wordt dan aangepast zodat die zoekmachinevriendelijk wordt. Zo kan de website gemakkelijker gevonden door de indexeringsalgoritmes van de zoekmachines. En door de internetgebruikers. Het effect van SEO is langdurig, maar de resultaten zijn niet onmiddelijk voelbaar. Hoe hoger een website verschijnt in de organische resultaten, hoe gemakkelijker surfers de link aanklikken. Search Advertising (SEA) SEA is het adverteren op de zoekmachines. De zoekterm die wordt ingetypt in de zoekmachine roept advertentieteksten op die bovenaan en rechts van de resultaten verschijnen. Het grote voordeel? Je betaalt enkel wanneer de advertentie wordt aangeklikt. En er dus een potientiële klant naar de website wordt gebracht. SEA is soms de enige manier om je website in de kijker te krijgen voor zoekwoorden met veel concurrentie. Het is een snelle en effectieve methode om met een beperkt budget meer websitebezoekers te krijgen. In tegenstelling tot SEO is het effect van een SEA campagne meteen voelbaar. De advertenties verschijnen, worden aangeklikt en de bezoekers stromen toe. Bereik zoveel mogelijk surfers SEO en SEA vullen elkaar aan en hebben samen een groter bereik dan apart. In de meeste gevallen is het aan te raden zowel SEO als SEA in te zetten in een search marketing project. Uit onderzoek blijkt immers dat bezoekers gemakkelijker een website verkennen als SEO en SEA samen worden gebruikt, dan als slechts één van beide wordt ingezet. Bedrijven die op de eerste plaats staan in zowel de gesponsorde links als de natuurlijke resultaten hebben 70% kans om aangeklikt te worden. Als er enkel een advertentie tussen de gesponsorde links staat, daalt die kans tot 41%. Als het bedrijf enkel tussen de eerste organische resultaten te vinden is, is de kans slechts 29%. SEO & SEA integreren Er zijn verschillende search marketing trajecten mogelijk. In de volgende grafiek wordt het, volgens QueroMedia, ideale optimalisatietraject weer Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address