Home/Videos Interviews/Internet en online reclame in de Belgische voedingsindustrie Internet en online reclame in de Belgische voedingsindustrie We schreven eerder al dat het IAB dit jaar werk maakt van een aantal sectoriële barometers waarbij het de adverteerders uit de bewuste sectoren wil warm maken voor de interactieve media. De eerste van die verticale barometers zijn nu publiek gemaakt. Het gaat om de sectoren voeding, dranken, cosmetica en verzorgingsproducten, en onderhoudsproducten. 2007-05-30Comment De barometers werden stuk voor stuk na een online enquête bij 1000 surfers opgesteld. Die enquêtes liepen in de maand februari. Volgens de IAB Barometer Voeding zoekt 88 % van de Belgen op één of andere manier informatie vooraleer te kiezen voor een bepaald voedingsmerk. Dat we daarbij niet alleen aan objectieve informatie hoeven te denken blijkt uit de belangrijkste informatiebron voor een product of merk uit de voeding: mond-aan-mond reclame (57 %). En dat mag niet echt verwonderen: subjectieve criteria zijn nu eenmaal alomtegenwoordig bij de keuze van voedingsmiddelen. De tweede informatiebron voor voeding zijn – ook vrij logisch – de verpakkingen (43 %) die bijvoorbeeld de ingrediënten van het voedingsmiddel bevatten. De verpakking wordt gevolgd door de info in het verkoopspunt (43 %), info die verstrekt wordt door het verkoopspersoneel (13 %) en tenslotte de media en internet met 10 %. Het IAB vond dat 6 op 10 Belgen al eens een voedings- of gastronomische site bezochten. Meest populair daarbij zijn de culinaire websites (81 % van de surfers zoekt er al eens een receptje op)en voedings- en gezondheidssites (72 % van de surfers). De websites van de merken zelf worden bij ‘bekende merken’ bezocht door 57 % van de Belgen, die van minder bekende merken door 39 % van de surfers. Voedingsbedrijven en de relatie met de consument Het IAB vond tenslotte dat voedingsproducten volgens de consument niet geschikt zijn voor online handel: maar 5% van de Belgen zou van merk veranderen mocht het verkocht worden via het net. Het gros van de bevraagden is in de eerste plaats op zoek naar product- of prijsinformatie. Toch even een persoonlijke voetnoot daarbij: voedingsproducten worden naar ons weten in de eerste plaats nog steeds in de eerste plaats aangekocht via de verdelers ervan (winkels, warenhuizen). Er is dus vrij zelden een rechtstreekse commerciële link tussen klant en producent. En dus is het ook logisch dat de consument niet echt online handelsinitiatieven verwacht van de voedingsbedrijven zelf. Het inspelen op de informatiebehoefte bij een consument die een steeds toenemende aandacht heeft voor gezondheidsgetalenteerde vragen is dus ook voor de hand liggend. Daarnaast moeten voedingsbedrijven zich wel de vraag stellen in welke mate ze een directe communicatie willen uitbouwen met de consumenten. Zeker in tijden waarin hun klassieke verdelernetwerk komt met huismerken en waarbij we nu ook zien dat low-cost huizen beginnen met de verdeling van merkproducten. CRM en databasemarketing via internet lijken ons hier erg relevant te zijn. Het is dan ook jammer om te zien dat de deelnemers aan de enquête vinden dat veel sites van voedingsmerken aan performantie en vooral interactie (vragen stellen) te wensen overlaten. En ook dat de online reclamebestedingen in de voedingssector in ons land met 1 % van het totale mediabudget ene pak lager liggen dan het nationale gemiddelde, dat op 3,9 % geraamd wordt. Morgen bespreken we de barometer ‘Dranken’. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address