Microsoft koopt aQuantive

De consolidatie in de sector neemt niet af: Microsoft heeft ook zijn overnameprooi binnen. Het bedrijf neemt aQuantive over. Aan de overname hangt een prijskaartje van 6 miljard USD. Meteen de vierde mega-acquisitie in amper één maand tijd.

post-image-3

aQuantive is een aanbieder van totaalaanbiedingen voor digitale reclame met in zijn portefeuille ondermeer Atlas, een specialist inzake planning-, targeting-, beheer- en adserving-tools voor online reclame, digitale video, search en dies meer. Atlas is overigens sinds eind vorig jaar eigenaar van voormalig sectorgenoot Accipiter.

aQuantive is ook het moederbedrijf van Amerikaans toonaangevend interactief bureau Avenue A / Razorfish en heeft ook internationaal een paar agencies in portfolio: het Britse DNA, het Australische Amnesia, het Duitse Neue Digitale, e-Crusade (China) en het Frans-Britse Duke. Die internationale vestigingen ressorteren overigens allemaal onder Avenue A / Razorfish.

De overname is meteen de vierde mega-acquisitie sinds midden april (onder voorbehoud van goedkeuring uiteraard). In amper één maand tijd nam Google DoubleClick over, verwierf WPP 24/7 Real Media (zie ons bericht van gisteren) en kocht Yahoo de resterende aandelen van Right Media. Het is meteen een indicatie dat de online reclamesector de toekomst op zijn zachtst erg rooskleurig inziet.
 
De consolidatie in de sector heeft alles te maken met stijgende waarderingen in een boomende markt. Analisten verwachten dat er nog acquisities zullen komen, zij het minder spectaculair nu het gros van de grote spelers zijn buidel heeft geopend. De overname van aQuantive is overigens de duurste van de vier. Google betaalt bijvoorbeeld iets meer dan 3 miljard USD voor DoubleClick. De overnamekoorts jaagt dus duidelijk de prijzen omhoog (aQuantive haalde in Q1 van dit jaar een omzet van 142,6 miljoen USD). 
 
Tot slot dienen de acquisities niet alleen gezien te worden in het licht van de online reclame in de strikte zin (web). De voortdurende digitalisering van de media (denk bijvoorbeeld aan audivisuele content) zorgt voor nieuwe groeiopportuniteiten waar bedrijven als aQuantive sterk staan.
 
Targeting is daarbij één van de sleutelwoorden. Cross-media een tweede. Atlas heeft bijvoorbeeld oplossingen voor en ervaring met On Demand Video en In-Stream Video.
 
Een groot deel van het krediet van deze evoluties is toch wel op naam van Google te schrijven dat echt geen enkel aspect van de reclamebusiness ongemoeid laat: web, print, radio, TV,...

Het worden nog boeiende tijden voor de sector...en voor deze site.
 
 
Eerdere berichten op Digimedia op de opmerkelijke recente overnamegolf:
 
Back to top button
Close
Close