Online reclame in Europa in 2006: de eerste cijfers van IAB Europe

In de aanloop naar zijn Interact congres, heeft IAB Europa een eerste tip van de sluier opgelicht over zijn Ad Ex, een vergelijkende studie die de online reclamebestedingen in Europa in kaart brengt.

post-image-3

Die Ad Ex wordt opgesteld door de verschillende cijfers van de nationale IAB studies vergelijkbaar te maken door rekening te houden met de lokale methodes.

De eerste cijfers komen uit het VK, Frankrijk, Spanje en Italië, en tonen dat die vier grote Europese markten goed waren voor een totale online reclamebesteding van meer dan 5 miljard euro in 2006. Zoals het IAB opmerkt: dat is meer dan de totale Europese online ad spend in 2005.


Search engine advertising maakt daarbij duidelijk de hoofdbrok uit van het bedrag van 5,048 miljard euro, met 49 % van het totaal. Display ads zijn goed voor 30 %, zoekertjes voor 20 % en e-mail marketing voor 1,5 %.

Het VK is bij de vier de duidelijke koploper met 3,101 miljard euro. Frankrijk volgt met 1,157 miljard, Italië scoort 480 miljoen euro en Spanje 311 miljoen.

Op 4 en 5 juni worden op Interact, of het IAB Europe Congress, de cijfers van andere landen bekend gemaakt.

www.iabeuropecongress.eu

Back to top button
Close
Close