Home/Campaigns/To link or not to be ? To link or not to be ? De kans dat u ook aanwezig bent op één van de vele zogenaamde ‘social networking’ platformen is méér dan waarschijnlijk. De kans dat u daardoor op regelmatige basis verzoekjes toegestuurd krijgt om iemands profielpagina te vervoegen, een referentie door te sturen of de verzoeker te prijzen voor bewezen toegevoegde waarde is navenant groot. De kans dat u een sluipende toename merkt in de frequentie van dergelijke verzoeken is al even plausibel. En… het vermoeden dat u hierbij steeds meer vraagtekens begint te plaatsen, omdat dergelijk ‘relationship management’ een aanzwellende tijdsbesteding dreigt te worden, is ook niet onbestaand… 2007-04-27Comment Uitgerekend dat laatste is een ironische vaststelling, want aan de grondslag van contactplatformen als LinkedIn, Plaxo, OpenBC, Ryze, Biztribe, etc. ligt vaak het optimaliseren van relatiebeheer, en niet zozeer het bezwaren ervan. Maar ach… we willen niet onbeleefd zijn, dus worden de meeste verzoeken gewillig aanvaard, beantwoord of doorgestuurd zonder meer. En daarmee groeit de problematiek weer wat aan… Wie de typologie van de doorsnee gebruiker in kaart brengt, detecteert vrij snel twee uitersten. Aan de ene kant heb je de ‘outperformers’, gedreven door social networking-statusbuilding. Die gebruikers lijken er een sport van te maken elkaar te overtroeven met ‘nog meer connecties’ dan anderen. Zelf stel ik me daarbij vaak de vraag wie er in zijn contactenkring vele honderden mensen effectief kent, al is het dan nog ‘via via…’. Op die manier wordt het aantal links een dubieuze sociale indicator van virtueel gewicht, en niet zozeer van gericht gebruik. Aan de andere kant van het gebruikersspectrum zitten er heel wat passieve profielen met een handvol links op hun conto, die ooit eens een uitnodiging toegestuurd kregen, maar voor de rest geen gebruik maken van het platform. Omdat ze er niet frequent op inloggen, omdat ze niet weten waar te beginnen, geen zin hebben anderen te bestoken met verzoeken, of simpelweg geen ambitie noch tijd hebben om zich erop te manifesteren. Tussen die twee uitersten in heb je de reguliere, heterogene gebruikersgroep die occasioneel eens inlogt na een verzoek te hebben ontvangen of gewoonweg nieuwsgierig is wie van het bedrijf ook een profiel aanmaakte, wie een professionele link heeft met wie… allemaal ‘zonder meer’. Of er daadwerkelijk vele carrières nieuwe wendingen krijgen, zakelijke opportuniteiten uitgewisseld worden of opdrachten toegewezen worden aan de ideale kandidaten, is een vaag gegeven waar weinig tot geen naakte feiten over gekend zijn. Het voordeel van de twijfel blijft hier dan ook gegund. Een probleem van andere orde is wel dat er ondertussen té veel van dergelijke platformen bestaan. Keuzes maken is dus noodzakelijk. Met versnippering , parallelle inspanning of …afhaken tot gevolg. In de ideale wereld bestaat er maar één universeel contactplatform. Maar dat zal niet voor morgen zijn, gezien de onstuitbare organische aanwas van dit fenomeen … Tom Willemkens, Prophet Via Inside Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address