Home/Videos Interviews/Web 2.0: veel kijkers, weinig deelnemers Web 2.0: veel kijkers, weinig deelnemers Kun je je als online medium in dit user-generated tijdperk nog wel permitteren om met een redactiegestuurd concept te werken zonder alle Web 2.0 toeters en bellen? 2007-04-18Comment Op deze eigenste website blijft de trafiek in elk geval stijgen ondanks de afwezigheid van het gros van die toeters en bellen. Al kun je je natuurlijk de vraag stellen of we daarmee geen kansen laten liggen. Allicht wel, ook voor ons wordt een remake op termijn onvermijdelijk. Je moet je bezoekers nu eenmaal keuze bieden. Maar dat betekent nu niet meteen dat we de impact van één en ander moeten overroepen. Neem nu die cijfers van Hitwise. Volgens Hitwise is de participatie van de gebruiker op Web 2.0 sites, waar ze hun eigen dingen kunnen posten, kleiner dan we soms zouden vermoeden. Zo blijkt dat amper 0,16 % van de bezoeken van één van de iconen van het user-generated tijdperk, YouTube, van bezoekers is die hun eigen video’s opladen. Of met andere woorden: meer dan 99 % van de bezoeken aan YouTube is van kijkers. Bij Flickr zien we een gelijkaardig plaatje: 0,2 % van de bezoeken is om foto’s op te laden. De enige uitzondering lijkt Wikipedia waar 4,6 % van de bezoeken bedoeld is om content te editen. We kijken dus nog steeds liever dan we participeren (en dus is goede content nog steeds king). Maar dat neemt niet weg dat de Web 2.0 sites die we aanhaalden heuse fenomenen zijn: de gemiddelde trafiek aan die sites steeg immers met 668 % in amper twee jaar, aldus Hitwise. Op de O'Reilly Web 2.0 Expo, waar Bill Tancer van Hitwise de cijfers voorlegde, kwam hij ook met een lijstje van de ‘next big thing’ in Web 2.0 land. De mogelijke opvolgers van de YouTube’s en Flickr’s van deze wereld volgens Tancer: Yelp, StumbleUpon, Veoh, WeeWorld, Imeem en Piczo. Meer op http://www.hitwise.com/press-center/hitwise-in-the-news.php Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address