Google wint de strijd om DoubleClick

Amper een tweetal weken geleden raakte bekend dat Microsoft geïnteresseerd was in de overname van DoubleClick. Maar al snel bleek dat Microsoft niet de enige gegadigde was. Verder speculeren hoeft niet meer: de naam van de overnemer van DoubleClick is bekend: het wordt Google. En daarmee is meteen een wel erg dominante speler in het wereldwijde online reclamelandschap ontstaan die zowel inzake search (Google) als display ads (DoubleClick) bijzonder sterk staat. Sommigen hebben het zelfs al over een bijna-monopolie.

post-image-3

Google had dan ook heel wat over voor de overname van DoubleClick: het legde 1 miljard USD meer op tafel dan volgens de media oorspronkelijk werd gevraagd door eigenaar Hellman & Friedman. Die eigenaar betaalde overigens ongeveer een derde van het bedrag dat Google nu neerlegt. En dat voor een overname die dateert van …2005.

Met de acquisitie van DoubleClick verwerft Google in één klap een gigantische uitgangspositie om zich voluit op de display advertising markt te gooien. DoubleClick werkt immers samen met het gros van de grootste online uitgevers op deze aardbol en bovendien telt het tal van grote online spelers onder zijn klanten.

Zeker in een eerste fase blijven alle producten van DoubleClick bestaan en wordt er niet getornd aan het businessmodel, of met andere woorden: verwacht geen gratis diensten op korte termijn zoals Google dat al eens durft te doen.

Wel zullen er heel wat kruisbestuivingen ontstaan waarbij uitgevers en gebruikers van AdSense en van de verschillende oplossingen van DoubleClick campagnes kunnen boeken op een breder netwerk.

 
Back to top button
Close
Close