Home/Campaigns/ZenithOptimedia trekt de online prognoses op: 10 before10 ambities IAB België haalbaar? ZenithOptimedia trekt de online prognoses op: 10 before10 ambities IAB België haalbaar? ZenithOptimedia heeft een nieuwe update van zijn wereldwijde’ad spending outlook’ gepubliceerd. En opnieuw is het daarbij al internet wat de klok slaat. Het bedrijf stelt immers vast dat de online mediabestedingen de bestedingen inzake radio een jaar eerder dan verwacht zullen inhalen. Dat is overigens al een tijdje het geval in enkele sterke online markten. Volgens ZenithOptimedia zal dat volgend jaar wereldwijd zo zijn. 2007-04-04Comment ZenithOptimedia schrijft verder dat internet zes keer sneller zal groeien dan traditionele media tot 2009. Online zal in die periode stijgen van 5,8 % van de wereldwijde reclamebestedingen tot 8,7 %. Voor dit jaar verwacht ZO een groei van de online reclamebestedingen met 28,2 %, tegenover 3,7 % groei voor de rest van de media. In drie markten (Noorwegen, Zweden en het VK) is online al goed voor meer dan 10 % van de ‘adspend’, tegen 2009 moet dat in elf markten het geval zijn. Tegen dan komen er bij de drie vermelde immers Australië, Canada, Denemarken, Israël, Japan, Zuid-Korea, Taiwan en de VS bij. Nog geen Belgenland maar we herinneren aan de 10 before 10 doelstelling van het IAB: 10 % van de adspend voor 2010, een jaar later dus. En dat ziet er in het licht van de analyse van ZO toch haalbaar uit… Absolute koploper blijft het VK waar online dit jaar goed zal zijn voor 16,6 % van de bestedingen en tegen 2009 zelfs voor 22,6%. De snelst groeiende regio’s als het op reclame (alle media) aankomt zijn het Midden-Oosten en Centraal- en Oost-Europa, aldus ZO. Noord-Amerika zal dan weer minder presteren. Alle data in de PDF op deze link Lees ook: 10 before 10: de ambitieuze doelstellingen van IAB België Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address