Home/Campaigns/Trend: personalisatie van consumentengoederen Trend: personalisatie van consumentengoederen Participatie, conversatie, het zijn twee vaak gebruikte termen in digitaal marketingland dezer dagen. Soms hoor je zelfs zeggen dat ‘de consument aan de macht is’. Dat is er natuurlijk een beetje over: we consumeren de wereld kapot onder invloed van de beloften van de schijnwereld van de reclame. Bovendien, als consument hebben we echt niet alle macht: we bepalen zeer zelden de prijs, waar onze producten worden gemaakt, hoeveel CO2 daarbij vrijkomt, wat dan ook. 2007-03-29Comment Maar er is ook hoop en we hebben inderdaad meer macht: de macht om deel te nemen en terug te praten. En dat is al iets. De adverteerders spelen natuurlijk steeds meer in op die toenemende behoefte van veel consumenten om gehoord te worden. Vandaar de geleidelijke omarming van het hele user-generated en social networking fenomeen. Maar ze spelen er ook gretig op in door de consument in zeer gecontroleerde toe te laten zijn etiket – soms letterlijk – op hun producten te kleven, personalisering dus. Neem nu dat kleine berichtje op MarketingVox.com waarin de auteur er op wijst dat de jongste tijd nogal wat fabrikanten van consumentengoederen via allerhande microsites klanten toelaten hun producten te personaliseren. Dat gaat van je eigen foto op je doosje Kleenex (een wat vunzig grapje maken zou hier al te voor de hand liggend zijn), over je zelf ontworpen basketsloefkes tot en met je persoonlijke boodschap op je fles Heinz ketchup. Vier voorbeelden – met dank aan MarketingVox - vind je hieronder (let op hoe drie van de vier beginnen met het in personalisatie-toestanden blijkbaar obligate voorvoegsel ‘my’). http://converseone.com/http://myheinz.com/http://mymms.com/http://mykleenextissue.com/ Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address