Home/Search Engine/Gesponsorde links: zeer rendabel, ondanks de geldverspilling Gesponsorde links: zeer rendabel, ondanks de geldverspilling Het valt niet te ontkennen dat de gesponsorde links een groot succes kennen bij marketeers. Die grote belangstelling is vooral te wijten aan de eenvoud en implementatiesnelheid van deze e-Marketing techniek, die nog het makkelijkst te vergelijken valt met de aankoop van traditionele reclameruimte. Zowat 25 tot 35% van het Belgische e-Marketingbudget wordt aan Search Engine Marketing (SEM) besteed. Jammer dat deze methode zo slecht beheerd wordt! Een overzicht… 2007-03-26Comment Bij 59% van de ondernemingen (ondervraagd ter gelegenheid van een Amerikaanse studie door The e-tailing) wordt de aankoop van sleutelwoorden intern geleid, terwijl 18% dit uitbesteedt en 23% een gemengde formule hanteert. Logisch! Vooral wanneer je weet dat een kredietkaart volstaat om een SEA-campagne te lanceren. De marketeer moet dan alleen nog zijn lijst met sleutelwoorden invoeren en de campagne begint te draaien en resultaten op te leveren. Maar dat zijn de povere resultaten die de marketeer zullen verblinden. Uit tevredenheid over die eerste meevallers zal hij niet uitzoeken of het allemaal beter kan. Fout dus… Als voorbeeld nemen we een adverteerder (we noemen geen namen) van een Belgische B2C-site:- Aanvankelijk start de marketeer alleen een SEA-campagne op. Resultaat: 1.500 kliks per dag aan 8 cent per klik. Lijkt redelijk, maar…- Vervolgens neemt een SEM-agentschap de zaak over en herziet de SEA-campagne volledig. Resultaat: 3.000 kliks per dag aan 4 cent per klik, voor eenzelfde kwaliteit! De tussenkomst van het agentschap was zeer snel afgeschreven (maximum 2 maanden) en de klant/onderneming profiteerde de volgende maanden nog van de resultaten. Dus: 2 maal meer potentieel voor een kostprijs per klik die 2 maal lager lag. Goed om weten is immers dat hoe efficiënter een campagne verloopt, hoe minder Google aanrekent per klik. Dus is er maar één oplossing: ieder onderdeel van de campagne optimaliseren. Om het eenvoudig te houden bestaat deze optimalisatie uit 3 grote delen: de lijst van sleutelwoorden, de reclametekst en de landing pages. Wat ons brengt bij de 3 klassieke fouten:- Fout 1: Werken met een te korte sleutelwoordenlijst (50 tot 200 woorden).- Fout 2: Een algemene reclameboodschap tonen voor alle sleutelwoorden samen.- Fout 3: Alle sleutelwoorden op een en dezelfde landing page laten toekomen. Een SEA-campagne is dus complexer dan het lijkt. Je kunt immers nog zo’n 100 andere parameters beheren. Maar enkel ervaring zal leiden tot een goed beheer door de marketeers. Vergeten we ook niet dat ervaring in diverse sectoren vaak leidt tot een nog beter beheer van de campagnes en het mediabudget. En nadat de campagne is gelanceerd, mogen we al evenmin vergeten de efficiëntie ervan te meten, zelfs tot op het niveau van de wijzigingen aan de site. Want dat is nog altijd de enige objectieve methode om uw campagne te optimaliseren. Michael Vandenhooft (Extenseo) via Inside Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address