Virtuele Werelden, de community rules!

De voorbije maanden is vooral Second Life als virtuele wereld in een soort media-hype terecht gekomen. Alle klassieke media sloofden zich uit om Second Life onder de aandacht te brengen, van HUMO tot de VRT en in hun zog zowat alle kranten. Zelfs De Morgen vond het gepast een groot artikel te schrijven hoewel ze ongeveer een jaar geleden al dit fenomeen belichtten. En al even snel als de hype de lucht in schoot, doken de sceptici op.

post-image-3
Vooral de internet intellectuelen vinden het 'hipper' om het fenomeen af te schieten (want al te mainstream) dan even na te denken wat die zou kunnen betekenen.
 
Ik vergelijk Second Life graag me het internet van 10 jaar geleden. Toen vond iedereen het ook traag, waren de graphics niet schitterend en de vraag 'wat ga je daar in godsnaam doen' kreeg ik even vaak als nu.
 
De antwoorden liggen niet voor de hand, maar ondertussen weten we dat verstandig experimenteren de enige manier is om antwoord te krijgen op die vraag. Misschien zijn virtuele werelden wel de user interface van de toekomst.
 
Volgt na MS DOS, Windows en Mac OS nu het decennium van de 3D interface? Een werkomgeving waarin het communicatie aspect van het internet 100% uitgespeeld wordt, een volledig open-source interface want alles wordt door de gemeenschap gebouwd, hoe meer 2.0 kan je zijn?
 
En dat maakt het fenomeen Second Life zo moeilijk te vatten. Het is geen spel of wedstrijd, er is geen duidelijk doel. De regels zijn die van de gemeenschap, bereiken wat jij zelf wil bereiken in die gemeenschap is het doel.
 
Mijn eerste project bij ONE Agency (www.one-agency.be), het nieuwe marketing agency dat ik sinds begin dit jaar vervoegd heb, was de lancering van Windows Vista in Second Life met een live streaming van het optreden van Praga Khan in het Atomium.
 
En wat we daar geleerd hebben wil ik graag delen. De manier waarop het project tot stand kwam was "very 2.0". Een paar verlichtte geesten begonnen met elkaar te praten, er werden specialisten allerhande (bij de klant, het agentschap en onderaannemers) bij gehaald en binnen de twee weken was alles in kannen en kruiken zonder elkaar ook maar één keer fysiek ontmoet te hebben.
 
Gedurende het ganse project zijn de objectieven, scope en ambities constant bijgestuurd, de permanente bèta. En uiteindelijk slaagden we er samen in om de Second Life community te mobiliseren voor het project. Wie in de tweede helft van januari in Second Life geweest is, weet dat Microsoft Windows Vista gelanceerd heeft.
 
Maar er was meer dan de 375 kijkers in Second Life (dat zijn er meer dan op het live event). Het surround effect van de lancering was nog veel groter. Zowel in de Second Life community als in de blogsfeer draaide de conversatie op volle toeren. Het aantal impressies die we genereerden verzonk in het niets bij het enthousiasme en de passie die opborrelde in blogposts en comments.
 
Waarmee aangetoond is dat je met programma’s die het hart van je publiek aanspreken meer impact kan hebben dan nog maar eens een groter banner formaat. Als je je afvroeg waar interactieve marketing naartoe gaat in 2007, dan geeft dit een goed beeld denk ik.
 
Akkoord, niet akkoord? Stap in de conversatie op www.ibert.be.
 
Geschreven door Bert Van Wassenhove
Back to top button
Close
Close