Naar een DRM-vrije muziekdistributie?

In een recente publicatie heeft Steve Jobs, de grote baas van Apple, een uitvoerig betoog gehouden om DRM (‘Digital Rights Management’) af te schaffen voor het downloaden van muziek. Dit zal volgens hem leiden tot een significante stijging in de online verkoop van muziek. De muziekindustrie heeft bijkomende inkomsten uit muziekdownloads hard nodig om dalende inkomsten uit CD-verkoop te compenseren. Kunnen zij hun greep op de muziekdistributie nog lang exclusief houden, of laten zij binnenkort alle DRM-beveiliging varen?

post-image-3
De grote platenmaatschappijen worstelen al vele jaren met het probleem hoe zij illegaal kopiëren en downloaden van muziek kunnen bestrijden.
 
Door de opkomst van het Internet en alsmaar meer tools om CD’s te kopiëren hebben de platenmaatschappijen hun inkomsten de laatste jaren significant zien dalen. In België was er volgens de IFPI, de vereniging van platenmaatschappijen, tussen 2000 en 2005 een daling van maar liefst 30%.

De opkomst van DRM-technieken bleek initieel voor de platenmaatschappijen een zegen. Via DRM worden muziekbestanden speciaal beschermd en kunnen deze enkel worden beluisterd door de persoon voor wie ze bestemd zijn (en die er noodzakelijkerwijze ook voor betaald heeft). Dankzij DRM is er een legale muziekdownload business ontstaan. Deze zorgde in 2006 in België voor 4 miljoen euro inkomsten. Deze inkomsten bedragen nog steeds slechts 5% van alle muziekinkomsten.
 
DRM uitvoeren: complex en geen interoperabiliteit

Om illegaal copiëren te voorkomen, moeten DRM systemen er voor zorgen dat enkel geauthorizeerde toestellen het recht hebben om de beveiligde muziek af te spelen. DRM systemen gebruiken hiervoor geheime sleutels en complexe cryptografische algoritmes.
 
Geen enkel DRM systeem is echter 100% veilig. Vele hackers vinden niets leuker dan gaten te vinden in dergelijke systemen, en ze vervolgens op het net te publiceren.

Omwille van de intrinsieke complexiteit en de noodzaak aan de geheime opbouw van de DRM systemen is het niet gemakkelijk om een ‘open standaard’ te ontwikkelen. Het resultaat is dat elke hardware producent zijn eigen DRM systeem heeft opgezet en onderhoudt, en dat deze systemen niet met elkaar compatibel zijn.

De wereld zonder DRM, een droom?

‘Stel u een wereld voor waarin elke online winkel DRM-vrije muziek verkoopt in open formaten. In een dergelijke wereld kan elk toestel muziek afspelen afkomstig van om het even welke winkel, en elke winkel kan muziek verkopen die kan afgespeeld worden op elk mogelijk toestel.’ zo droomt Steve Jobs luidop in zijn open brief.

Voor de consument biedt een dergelijk systeem alleen maar voordelen. Om dit voor de muziekindustrie aanvaardbaar te maken zal het business model nog verder moeten worden uitgeklaard.

Hierbij duiken 2 mogelijke scenarios op. In het eerste wordt de prijs voor de aankoop van een download significant verminderd, waardoor de incentive voor het illegaal copiëren wordt weggenomen. In dit scenario blijft downloaden het belangrijkste distributiemodel.
 
In een tweede scenario wordt de consumptie van online of mobiele muziek enkel nog in streaming aangeboden. De consument heeft continu toegang tot de volledige cataloog en betaalt hiervoor aan zijn ISP of mobiele operator een maandabonnement. Onderzoek wijst uit dat consumenten bereid zouden zijn om tot 6 EUR per maand voor een dergelijke dienst te betalen.

Beide scenarios hebben significante voor- en nadelen. In elk geval staat de muziekindustrie voor een verscheurende keuze om het DRM model, dat slechts beperkte inkomstenstromen genereert, te laten varen en alternatieve paden te bewandelen.

Uw reacties en commentaren zijn welkom op http://blog.mobileweb.be .

Danny Lein
Contact: danny.lein@mobileweb.be

Over de auteur: Danny Lein is mede-oprichter en gedelegeerd bestuurder van MobileWeb.be, een Belgische leverancier van SMS, MMS en Mobiel Internet oplossingen.
Back to top button
Close
Close