Portaalsites allesbehalve dood

Met de komst van user-generated ‘media’ en de opkomst van de micro-communities, hadden sommigen al het einde aangekondigd van het model van de grote portaalsites.

post-image-3
Maar, hoewel er heel wat nieuwe grote spelers zijn bijgekomen in het online medialandschap (vaak vanuit het niets), blijven de grote portaalsites in de VS het gros van de online reclamekoek voor zich opeisen. Sterker nog: hun aandeel in die reclamekoek groeit nog. Dat schrijft toch eMarketer.

Het bedrijf becijferde dat de grote 4 – Google, MSN, Yahoo en AOL – dit jaar samen goed zullen zijn voor om en bij twee derden van de online reclamebudgetten. Vorig jaar rijfden ze nog meer dan 57 % van die budgetten binnen.

Volgens eMarketer heeft één en ander te maken met de keuze van grote, traditionele adverteerders voor bekende online merken in gevestigde massamarkten. Geen risico’s dus, wat nogmaals olie op het vuur van het debat over de waarde van gebruikersgegenereerde contentsites voor de adverteerders gooit.

De aandachtige lezer zal zich nu ongetwijfeld afvragen wat de definitie van een portal dan wel is volgens eMarketer want ook Google staat in het lijstje en is dat dan wel een portaalsite?

eMarketer is zich zelf bewust van die vraag en stipuleert in de omschrijving van het rapport, die je hier vindt, dat, als je Google niet onder de portals rekent, de drie anderen nog altijd goed zijn voor een derde van de online advertentiebestedingen dit jaar in de VS.

Samenvatting op deze link.

Wie het rapport volledig in zijn schuif krijgt mag ons altijd een woordje uitleg sturen over de portal-definitie van eMarketer. Zijn de inkomsten van YouTube bijvoorbeeld ook bij de omzetten van Google gerekend? 

Back to top button
Close
Close