Home/Campaigns/Online enig lichtpunt in Amerikaanse reclamebestedingen Online enig lichtpunt in Amerikaanse reclamebestedingen TNS Media Intelligence publiceerde vorige week zijn cijfers over de reclamebestedingen in de VS in 2006. Uit die cijfers blijkt dat de groei van de reclame-industrie in de VS slabakt. Al is er één onvermijdelijke uitschieter: de online reclame. In de definitie van TNS is dat overigens alleen de display advertising, dus geen search en consorten. 2007-03-19Comment In totaal groeiden de reclamebestedingen in de VS volgens TNS in 2006 met 4,1 % tot een totaal van 149,6 miljard USD. Een trage groei dus die volgens TNS in realiteit – lees, als je er cyclische gebeurtenissen zoals politieke verkiezingen en grote sportevenementen uithaalt – ergens rondom 3 % hangt. En voor de nabije toekomst ziet het er niet naar uit dat die groei sterk zal worden aangezwengeld. TNS zegt dat zijn recente voorspellingen van een groei van 2,6 % voor 2007 nog steeds toepasselijk lijken. Geen gouden tijden voor de reclamemakers dus. Anders is het voor de digitale reclamejongens (hoewel je in dit holistische en geïntegreerde tijdperk volgens de puristen geen dergelijke onderscheiden meer mag maken). De online display advertising (zeg maar banners en andere visuele formaten) zagen in 2006 een omzetstijging met 17,3 % tot een totaal van 9,76 miljard USD. Een grotere groei dan de markt op zich dus. Wie de rekenmachine bij de hand heeft, kan bovendien snel uitrekenen dat de online display advertising in de VS nu al 6,5 % van de totale bestedingen uitmaakt (in 2005 was dat nog 5,8 %). Internet zit daarmee radio op de hielen dat goed is voor 7,4 %. Voor de volledigheid vermelden we er nogmaals bij dat het dus enkel om display ads gaat, als je alle online reclamecategorieën samen telt heeft Internet radio in de VS al lang achter zich gelaten. Voor de geïnteresseerden: in het persbericht dat je op deze link vindt, kun je ook terecht voor een overzicht van de belangrijkste adverteerders in de VS en een analyse van de sectoren die het meeste budgetten in reclame stoppen. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address