De impact van blogs en social software op communicatie en PR

Eind vorige week vond in Gent de leerstoel Jos Willems plaats inclusief het Euroblog 2007 symposium. Heel wat nieuws te rapen in de sfeer van de…blogosfeer dus en ook de cijfertjes over het hele blogfenomeen dwarrelden weer over ons heen.

post-image-3
We waren zelf niet op het event maar vatten hier alvast de belangrijkste cijfers samen die ter gelegenheid van het hele gebeuren op de wereld werden losgelaten.

Een eerste mededeling in het spoor van het event kwam van Lewis PR dat nog maar eens de stand van zaken in corporate blogging land monitorde. We mogen dan al bij al niet veel aan corporate blogging doen, we doen er in elk geval heel wat onderzoek naar.

Volgens Lewis PR heeft minder dan 5 % van de middelgrote tot grote bedrijven op deze aardbol een corporate blog. Het gros daarvan blijft voor de VS (14 % van de bevraagde bedrijven), Europa hinkt achterop met een eigen blog voor 2,5 % van de bevraagde ondernemingen.

Noteren we er trouwens bij dat bevraagde bedrijven bij deze betekende bedrijven uit een beperkt aantal blog-gevoelige sectoren. En dat zorgt uiteraard voor een vertekend beeld.

De hele studie maakt deel uit van een kersvers rapport van Lewis PR dat de naam ‘The business value of blogging’ meekreeg en wel wat aardige info bevat.
 
Daar kijkt Lewis PR namelijk naar de meer praktische aspecten van het opstarten van een bedrijfsblog met vragen als waarom en hoe, inclusief de obligate modellen en met een aantal aardige stappenplannen.
 
 
Wie al wat kaas van corporate blogging heeft gegeten,zal er niet veel nieuws aantreffen al zijn ondermeer de ‘blogging value wheels’, die de verschillende voordelen van diverse types blogs (CEO blog, guru blog, company blog) grafisch voorstellen, wel een aardig idee (zie afbeelding).

 
Verder was Euroblog 2007 het podium voor de kersverse studie van de Euprera (European Public Relation Education and Research Association) over de impact van social software op het terrein van communicatie en PR. En dat gaat dus over meer dan blogs alleen (wiki’s, RSS, het hele user-generated verhaal).

Daarin valt toch wel op, hoe in vergelijking met een eerder onderzoek, het bezoek aan blogs en het gebruik van andere ‘sociale’ applicaties sterk is toegenomen en dat één en ander een belangrijke invloed heeft op het hele communicatiegebeuren. De belangrijkste conclusies vind je hier.

Voor wie er net als wij niet kon bijzijn op de leerstoel Jos Willems en op Euroblog 2007 alvast nog dit: de initiatiefnemers waren zo vriendelijk om wiki-gewijs de presentaties te laten verslaan door studenten Journalistiek, het geheel gestoffeerd met wat video-interviews .

Zo werd ondermeer Luc Van Braekel aan de tand gevoeld over corporate blogging (klik op het filmpje).

Je kunt één en ander doorsnuffelen en proeven op http://leerstoeljoswillems.wetpaint.com/page/Verslaggeving
Back to top button
Close
Close