Home/Online media/Viacom eist 1 miljard USD van YouTube Viacom eist 1 miljard USD van YouTube Blogger Mark Cuban zei niet eens zo lang geleden dat enkel een gek YouTube zou kopen. De reden: de dreiging van een stortvloed processen over inbreuken op het copyright. YouTube staat namelijk barstensvol met door zijn gebruikers opgeladen materiaal waar allerhande rechten aan kleven. En nu is er een eerste monsterproces. 2007-03-14Comment Het is Viacom (moederhuis van ondermeer MTV) dat de rechtszaak aanspant. Het bedrijf eist 1 miljard USD en claimt dat er ongeveer 160.000 stukjes Viacom-content zijn verdeeld via YouTube, die allemaal samen 1,5 miljard keer zijn gezien. De eisers willen overigens ook dat Google en YouTube in de toekomst geen beschermd materiaal meer toelaten. Probleem voor Google: zijn massale trafiek op YouTube komt door het feit dat iedereen er zowat kan doen wat hij wil. Als dat niet langer kan en enkel pakweg content van partners, waarmee overeenkomsten zijn gesloten, wordt geplaatst, verliest YouTube zijn aantrekkingskracht. Het is niet het eerste proces tegen YouTube maar het wordt allicht wel het meest gemediatiseerde en in ieder geval een belangrijk precedent. Viacom en Google/YouTube waren overigens al een tijdje in gesprek met elkaar: Google had al heel wat videocontent van Viacom-makelij verwijderd en beide partijen trachtten een overeenkomst te vinden. Maar die gesprekken zijn blijkbaar op niets uitgedraaid. Google is namelijk niet van plan zijn YouTube model significant aan te passen al maakt het zich sterk dat de rechter wel zal beslissen dat het alles doet om illegale content te weren. Afwachten wat het wordt en wie Viacom volgt, Viacom dat er overigens voor koos om met Joost in zee te gaan in plaats van met YouTube. Het zou dus wel eens kunnen dat Joost toch een YouTube-killer wordt, ondanks het feit dat Joost in tegenstelling tot YouTube geen user-generated model heeft. Het is ook een eerste duidelijke illustratie dat user-generated niet altijd de beste oplossing is, zeker voor wie kwalitatieve content zoekt. Vorige week nog viel Thomas Rubin, zowat de juridische baas van Microsoft, in een speech voor de Association of American Publishers, Google zijn business model aan: ‘ze pakken gratis alles wat anderen creëren en verkopen er dan reclame rond’. Al verwees Rubin in de eerste plaats naar Google’s Book Search. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address