Home/Campaigns/Google boekt successen in print- en radioreclame en is tests rond TV-reclame gestart Google boekt successen in print- en radioreclame en is tests rond TV-reclame gestart Zowat de halve (Amerikaanse) blogosfeer schreef afgelopen nacht dat Google begonnen is met de eerste tests op het vlak van TV-reclame. Zoals geweten droomt Google er van om het veilingsmodel voor reclame, waarmee het op internet groot is geworden, ook toe te passen op andere media zoals print, radio, en nu dus stilaan ook TV. Die ambities zijn overigens niet meteen een garantie op succes, alle hype rond Google ten spijt. 2007-03-13Comment Al moeten we er meteen bij vertelen dat Google’s inspanningen om (in de VS) reclame op radio en in kranten (overwegend lokaal) te slijten aan zijn typische KMO-klanten volgens een recent artikel in AdAge.com wel blijken te werken. En AdAge.com voegt er aan toe dat de kranten- en radio-mensen daar absoluut niet van wakker liggen. De auteur merkt (vrij vertaald) op: “het zou wel eens kunnen zijn dat Google heeft gerealiseerd wat jaren geklaag door de media-buying agentschappen niet konden bereiken: een rendabele en schaalbare e-business aanpak voor het kopen van lokale media’… Google is nu dus met tests van reclame op TV bezig, volgens ondermeer Search Engine Land (dat verwijst naar de Wall Street Journal). En wel in Concord in Californië waar het bedrijf in samenwerking met kabelaar Astound Broadband zijn eerste tests inzake TV-reclame voert. Niet dat daar op het eerste zicht zo veel spectaculair aan is. Je kunt als kijker geen verschil zien tussen de ‘gewone’ advertenties en diegenen die door Google zijn aangebracht. Het verschil zit hem natuurlijk in het onderliggende model: Google koopt zendtijd op van de TV-stations en verkoopt die dan door aan zijn adverteerders via zijn fameuze biedmethode, zij het dat die in de testfase niet automatisch verloopt maar met het nodige ‘menselijke toezicht’, dixit ondermeer Search Engine Land. Voor een goede opvolging van het Google TV-reclame verhaal stem je overigens best af op de blog van ene Donna Bogatin op ZDNet.com. Ze is er de jongste dagen erg actief mee bezig. Lees ondermeer haar postings ‘Why Google CEO wants $74 billion television advertising business’ en ‘Google searches for TV ad dollars’. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address