Home/Campaigns/Web 2.0 in de reisindustrie: 'toeters en bellen' Web 2.0 in de reisindustrie: 'toeters en bellen' Vorige week organiseerde WebCMS-speler Tridion een rondetafel over het online aspect van de travel-industrie. Wij moesten helaas verstek laten gaan maar gelukkig zijn er ook nog dingen als blogs. Zo brengt Max Management verslag uit van het event. En wat blijkt uit dat verslag? De reisindustrie mag dan al zwaar beïnvloed zijn door de online revolutie, blijkbaar is online alleen allesbehalve genoeg. Bij Thomas Cook spreekt men bijvoorbeeld over de gouden driehoek: call center, website en offline shops. Dat alles weliswaar ondersteund door een straffe database. 2007-03-05Comment Offline matters dus. En dat is ook niet echt verwonderlijk. Zo herinner ik me uit mijn uitgeversverleden ook mijn heilige geloof in de gouden driehoek van de uitgever: print, online en events. Het kan verkeren. Max Management vertelt ons alvast wat de reisbedrijven zelf vinden over de voorwaarden om een succesvolle speler te zijn in het online domein. Thomas Cook heeft namelijk vier criteria: informatie (content dus), een eenvoudige boekingsprocedure, een correcte prijs en vertrouwen uitstralen. Natuurlijk kun je je ook de vraag stellen of de reisspelers alles uit hun online aanwezigheid halen. Neem nu die eenvoudige boekingsprocedure. Het viel me recent nog op hoe die vaak te wensen overlaat, zeker op het vlak van de personaliseerbaarheid van het vinden van de juiste reisformule. Probeer maar eens op de gemiddelde travelsite snel een bestemming te vinden voor een gezinsvakantie met zoekcriteria als prijsvorken, kindvriendelijkheid en een stuk of wat andere relevante criteria. Blijkbaar is de term Web 2.0 ook nog niet echt besteed aan de reisbedrijven die aan de rondetafel deelnamen. Men heeft het volgens Max Management over ‘toeters en bellen’. Misschien, misschien ook niet. Even kijkend naar de vier pijlers van Thomas Cook valt het me toch op dat die fameuze toeters en bellen toch al bijdragen tot de versterking van op zijn minst enkele pijlers: informatie (yep, content) en vertrouwen (het vertrouwen dat u naar me luistert, beste reisbedrijf). Misschien is het onze fout en moeten we gewoon een beetje minder lullen over Web 2.0 en meer over de dingen die je er mee kunt doen. Het doet me denken aan een eventje inde beginjaren van het net waar een of andere Europese mens van MSN zei dat we om de adverteerders te overtuigen niet over online maar over marketing moeten spreken. History repeats itself. Ik hoorde van een Belgisch bureau al dat ze lijfstraffen geven aan elke medewerker die nog 2.0 zegt (of was het geld voor de bierkas, ik ben het even vergeten). Wij blijven alvast de term gebruiken want dat werkt goed in de zoekmotoren, dat is nu eenmaal het lot van een uitgever, trafiek weet u wel. Met dank aan Max Management. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address