Maak eens je eigen online social network

Ning, het laatste speeltje van ondermeer Marc Andreessen (mister Netscape), heeft deze week na een paar jaar proefdraaien zijn bèta-verpakking afgeworpen en stapt vrank en vrij de wereld tegemoet. Business model: advertentiegesteunde social networking sites en extra inkomsten door het Ning-platform ook tegen wat maandelijkse bedragen aan bedrijven aan te bieden die snel hun sociaal netwerkje rond een specifieke topic willen opzetten.

post-image-3

Voor de goede orde: Ning is niet echt nieuw. Andreessen is er al een jaar of twee mee bezig. Maar sinds deze week is Ning officieel gelanceerd.

Ning is het zoveelste social networking platform. Men kiest een thema (honden, uw bomma, vliegende schotel,s whatever), men kiest een template, men personaliseert en men start zijn Ning-community. Een kind kan de was doen. Alle sociale toeters en bellen zijn er: forums, foto, memberships, blogging, tags, RSS, noem maar op.

Het verschil met gelijkaardige platformen? Eerlijk gezegd: niet zo heel veel.

De jongens van Ning verdienen hun centen met advertentie-inkomsten. Advertenties die op de vele communities draaien.

Maar wie dat wil (een bedrijf, een uitgever etc…) kan ook een reclamevrije versie verkiezen, of beter: een versie waarop zijn eigen advertenties draaien met nog wat extra functies zoals het er aan koppelen van een eigen domeinnaam.

De natte droom van iedereen die zelf uitgever wil worden en daarbij alles wil wat het gemiddelde 2.0 platform te bieden heeft? Voor een stukje. Want meteen twee bedenkingen. Ten eerste: Ning doet wat het moet doen maar niet meer dan dat (zoals iemand ons zei: het is een beetje ‘me too’). En ten tweede: je eigen community blijft ook in de betalende variante op Ning draaien. En dat heeft, voor wie het serieus wil aanpakken, flink wat nadelen.

Maar al bij al toch mooi. Al blijft het afwachten hoeveel mensen zich geroepen voelen om hun eigen community te hebben en, vooral, te blijven onderhouden.

Maar laat ons gezeur u vooral niet tegenhouden!

http://www.ning.com

Back to top button
Close
Close