IBM denktank onderzoekt business models voor mediabedrijven

Het 'Insitute for Business Value', een denktank van IBM, publiceerde onlangs de resultaten van een uitgebreid onderzoek naar de groeiende kloof tussen traditionele en nieuwe media, en het effect dat het conflict tussen beiden heeft op de business models van mediabedrijven.

post-image-3
De onderzoekers onderscheiden 4 modellen:
 
- 'Traditional Media': professionele 'branded' content, verspreid op vooraf gedefinieerde dragers (het gros van de mediabedrijven dus)
- 'Walled Communities': niche- en user-generated content op vooraf gedefinieerde dragers (bvb. Verizon & YouTube)
- 'Content hyper-syndication': professionele content, zonder voorafgaande bepaling van voorwaarden tot consumeren of definiëring van de dragers (bvb. de interactieve speler van BBC)
- 'New Platform Aggregation': compleet open en user-generated platform (bvb. de aankoop van MySpace.com door News Corp.)
 
De onderzoekers geven ook de volgende 10 aanbevelingen mee aan mediabedrijven die niet uit boot willen vallen als het op 'nieuwe media' aankomt:
 
1) Zet de klant centraal, zowel in dagelijkse zaken als in de bestuurskamer
2) Zet de beschikbare gebruikersdata om in een competitief voordeel
3) Ruil controle in voor marktaandeel
4) Lever liever ervaringen ipv inhoud
5) Experimenteer met virtuele werelden
6) Innoveer, ook in business models
7) Investeer in meetbare, interactieve advertentienetwerken en -platforms
8) Behoud partnerships zoveel mogelijk, maar evalueer ze constant
9) Investeringen geleidelijk verschuiven naar nieuwe, dan wel traditionele initiatieven
10) Hanteer een flexibele bedrijfsstrategie
 
Wil je zelf alles in detail eens nalezen? Download dan hier de studieresultaten.
 
(Een bijdrage van Robin Wauters - http://www.marketingblog.eu)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Back to top button
Close
Close