Home/Campaigns/Corporate blogging: de keuze van een platform Corporate blogging: de keuze van een platform In deze voorlaatste bijdrage over corporate blogging, sta ik stil bij de eerder praktische aspecten van het opzetten van een bedrijfsblog. Nu je na het lezen van de twee eerste bijdragen misschien overtuigd bent dat een blog een efficiënte manier is om op een andere en transparante manier te praten met je doelgroep, vraag je je immers misschien af ‘hoe begin ik er nu aan?’. 2007-02-22Comment Eerst en vooral is er de keuze van een blogplatform, een toepassing dus die je toelaat om je blog op te zetten. Je hebt daarbij de keuze tussen drie hoofdtypes: een webgebaseerde blogoplossing, de installatie van een toepassing op je eigen servers (of beter: die van je hostingpartner) en het Content Management Systeem van je website. Het eerste type is het makkelijkste en het snelste maar je boet er vaak wel wat functionaliteit voor in. Met een webgebaseerde oplossing of gehoste oplossing bedoel ik een blogplatform dat je toelaat om enkel en alleen met behulp van je browser van start te gaan. Voor professionele doeleinden maakt men daarbij vaak gebruik van Typepad.com, Wordpress.com en soms ook wel Google’s Blogger.com. Al zijn dat zeker niet de enigen. Blogger en Wordpress als gehost platform zijn gratis. Voor Typepad betaal je een klein maandelijks bedrag. Dat varieert van 4,95 dollar per maand (voor één blog en één auteur) tot 14,95 dollar per maand (onbeperkt aantal blogs en meerdere auteurs). De blogtoepassingen van eerder consumentgerichte diensten als de Skynet Blogs of Windows Live Spaces zijn ook een alternatief, al zijn die in de eerste plaats vandaag bedoeld voor consumenten. Het voordeel van de webgebaseerde platformen is dat ze weinig of geen technische expertise vergen. Je inschrijven is een fluitje van een cent, voor het design van je blog kies je uit één van de vele templates, de instelling van de parameters van je blog is een kwestie van antwoorden op vragen (is commentaar toegelaten etc…) en een bericht posten is de eenvoud zelve. Wie al eens met een HTML-editor aan de slag ging (een soort webgebaseerde mini-tekstverwerker) is er zo mee weg. Het nadeel is dan weer dat je wat minder mogelijkheden hebt op het vlak van de ‘customisering’ van je blog. Het ene platform is daarbij nog meer rigide dan het andere. Je kunt naast het aanpassen van bestaande paginatemplates wel, mits de nodige technische bagage, ingrijpen op het niveau van de CSS-code van je blog (zeg maar de code die de look & feel van je blog vastlegt) en mits nog meer kennis kun je ook op paginaniveau ingrijpen (opgelet: bij Typepad is dat niet het geval voor de basic account) maar dat blijft al bij al vrij beperkt en ook redelijk omslachtig. Op dat vlak vind ik trouwens dat een paar van de blogleveranciers best wat meer werk zouden mogen maken van de begeleiding van hun gebruikers. Voor wie echt alles uit zijn webgebaseerde blogplatform wil halen is het vaak behelpen geblazen en vooral een kwestie van beroep doen op de kennis van de gebruikerscommunity. Zo is er naar mijn bijvoorbeeld nog geen enkel boek over het gebruik van een gehost platform als Typepad geschreven, een zoekopdracht op Amazon in die zin levert toch niks op. Anders is het met de server-geïnstalleerde toepassingen. Servergebaseerde oplossingen: personalisatie troef Naast de webgebaseerde oplossingen zijn er ook talrijke blogtoepassingen voor installatie op servers. De belangrijkste reden waarom bedrijven er gebruik van maken is dat dergelijke toepassingen een enorme mate van personalisatie toelaten. Ook security-issues worden wel eens aangehaald al is dat hier toch niet echt relevant: bloggen is transparante dialoog, geen kwestie van het afschermen van bedrijfsgeheimen. Overigens: de webgebaseerde blogplatformen laten al heel wat toe op dat vlak. Anders is het natuurlijk wanneer de blog een interne blog is: een blog die bedoeld is om een conversatie op gang te brengen tussen de medewerkers. Er zijn heel wat servergebaseerde blogoplossingen. Ik noem er een paar (en vergeet er ongetwijfeld een hoop): Movable Type (van het zelfde bedrijf als Typepad) Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address