Actuapedia: vernieuwende online encyclopedie of reklamevehikel?

Actuapedia is een nieuw initiatief van Gert Van Wichelen, in een vroeger leven aan de slag bij Procter & Gamble en VTM, en mee aan de basis van Propaganda, uitgeverij Himalaya (Grande) en ABC Tremplin.

post-image-3

Met Actuapedia wil Van Wichelen Nederlandstalige zoekwoordensites aanbieden met informatieve content rond uiteenlopende termen. Zeg maar een soort online encyclopedie voor Vlaanderen (en Nederland).

Vooraleer dat ambitieuze plan kan worden gerealiseerd lijkt er ons echter nog heel wat water naar zee te moeten vloeien.

Vandaag zijn er al wel een paar contentpagina’s actief met ‘eigen content’ maar wie via één van die pagina’s (de zoeksite zelf stuurt voorlopig nog door naar de corporate website) verder trefwoorden intikt komt in de meeste gevallen terecht op pagina’s die zondermeer de overeenkomstige content van Wikipedia overnemen, zonder de formattering (zo werken de links van die Wikipedia artikels niet).

Je test het zelf door een contentpagina te bezoeken zoals deze: http://www2.actuapedia.be/page?page=homehypotheek&.
 
Tik dan in het zoekveld bovenaan een andere term in zoals ‘marketing’ of ‘vliegtuig’.
Wie de site wil bezoeken via www2.actuapedia.be komt zoals gezegd voorlopig terecht op de bedrijfssite http://www.actuapedia.be/corporate/ en daar zien we toch dat Actuapedia in de eerste plaats een project is dat een stukje van de lokale tekstadvertentiebudgetten ambieert. De toon is duidelijk op de adverteerder gemikt. Zo praat men er erg vaak over ‘de consument’.

Afwachten of de site kan uitgroeien tot een heuse Nederlandstalige encyclopedie (alvast zonder echt veel user-generated functies) of niet.

Back to top button
Close
Close