Online reclame in Nederland: IAB schat de totale markt op meer dan 250 miljoen euro

De Nederlandse tak van het IAB publiceert vandaag op zijn website de cijfers van de netto mediabestedingen inzake online display advertising over het vierde kwartaal van 2006.

post-image-3

IAB Nederland werkt daarvoor samen met Nielsen Media Research. Uit de cijfers blijkt dat de netto online display ad mediabestedingen in het vierde kwartaal uitkwamen op 41 miljoen euro, wat meteen het totaal van de display ad bestedingen bij onze noorderburen voor kalenderjaar 2006 op 137 miljoen euro brengt. Voor de goede orde: display advertising omvat niet alle online reclame.

De netto bestedingen voor het vierde kwartaal zijn goed voor een groei van 38 % tegenover het vierde kwartaal van 2005.

De sectoren die het meest spenderen aan online display advertising zijn de media (24,1 %), financiële dienstverleners (14,1 %) en telecom en ICT (13,4 %. 

Naar formaten toe ging 57,9 % van de bestedingen naar de formaten die we klassiek onder display advertising verstaan: banners, buttons en skyscrapers. Contentintegratie was goed voor 20,6 %, e-mail voor 7 %.

IAB Nederland meent dat de totale netto online mediabestedingen inclusief search, zoals blijkt uit de bestedingen bij partijen als Google en Yahoo, in 2006 in Nederland uitkwam boven de 250 miljoen euro. 


Meer lezen en meer cijfers: http://www.iab.nl/list_press.phtml

Back to top button
Close
Close