Buzzmarketing: het begin van conversaties

Mark Hughes heeft een bedrijfje dat Buzzmarketing heet. Qua vertellen waar hij mij bezig is een naam die kan tellen. Hughes profileert zich immers als een specialist in buzzmarketing. Bij zijn bedrijfje en specialisatie hoort ook een boek. En dat heet, jawel, buzzmarketing.

post-image-3

Nu zijn er de jongste jaren nogal wat boeken verschenen die voort bomen op de premisse dat mensen als u en ik en nonkel Fons en tante Jeanne een toch wel belangrijke rol hebben in het hele marketingproces. De ene focust daarbij op conversaties, de andere op word of mouth en nog een ander noemt het liever virale marketing.

Buzzmarketing is een beetje van dat alles maar ook weer niet. Hughes zelf haast zich trouwens al snel in zijn boek om te zeggen dat buzzmarketing niet hetzelfde is als viral marketing. Buzzmarketing is ook geen MIDDEL. Of met andere woorden: je kunt buzz en de mensen die voor buzz zorgen niet gebruiken of misbruiken als één of ander kanaal.

Allemaal goed en wel. Maar wat is het in hemelsnaam dan wel?

Buzzmarketing, aldus de auteur, is een manier om mensen te doen praten en de media te doen schrijven over je merk. Of met andere woorden het is een doel, eerder dan een middel. Of nog met andere woorden: buzz is het begin van conversaties.

Fijn maar hoe doe je dat? Hughes claimt hier een antwoord op te hebben. Meer zelfs: in tegenstelling tot wat velen beweren claimt Hughes dat buzz marketing niet zomaar iets is dat gebeurt en waar je geen controle over hebt. Wel integendeel: terwijl boeken als The Tipping Point ons hebben geleerd dat buzz bestaat en belangrijk is, wil Hughes ons met zijn boeken vertellen hoe je één en ander realiseert.

Hij doet dat door ons in te wijden in de zes geheimen van de buzzmarketing. Of die meer zijn dan handige truc om zijn boeken verkocht te krijgen en spreekbeurten binnen te rijven of levensnoodzakelijke adviezen zijn die boven het bed van elke marketeer horen te hangen, lees je in het boek.

Alvast een tip van de sluier en twee woorden: ‘creative’ en ‘content’…
 
 


 

Back to top button
Close
Close