BeCommerce Awards 2007: een verslag

Gisterenavond vond in de Brusselse Concert Noble de tweede editie van de BeCommerce Awards plaats, een samenwerking tussen magazine Inside en BeCommerce, de associatie van afstandverkopers binnen het BDMV.

post-image-3

Klik voor een fotoverslag
 
Naast de obligate networking-toestanden en – zoals de naam al doet vermoeden – prijsuitreiking, was deze druk bezochte editie van de BeCommerce Awards ook het moment voor BeCommerce om zijn vele activiteiten in het daglicht te stellen.

Zo werden de eerste BeCommerce Label certificaten uitgereikt door Piet Van Baeveghem van het kabinet Verwilghen. Die labels gingen naar respectievelijk 3Suisses.be, Azur.be, Komplett.be, LaRedoute.be, Mediadis.com, Neckermann.com, Proxis.be, Unigro.be en Unikadoo.be.

En dan was het prijzentijd. We beginnen meteen met de laatste uitgereikte prijzen, die van de vakjury. Een vakjury die onder leiding stond van professor Leo Van Hove van de VUB.

De Award voor de beste starter ging naar Cottonhouse.be. These Days kreeg een zilveren Award in diezelfde startercategorie voor Bikkembergsfootball.com. Vielen verder in de prijzen in deze rubriek: Brico.be en Di-Bag, elk met brons.

De BeCommerce Awards zelf dan: brons voor opnieuw These Days met de shop van Ijsboerke, zilver voor Ethias en goud voor DelhaizeWineWorld.be.

De jury gaf tenslotte een Special BeCommerce Award aan Lukasweb.be vanwege veelbelovend maar niet echt thuishorend in één of andere categorie.

Er waren ook een aantal publieksprijzen. We sommen ze kort op: Gameloop.be haalde het in de categorie ICT & consumer electronics , Fnac.be won in de categorie ‘boeken en multimedia’, Ebay.be won de publieksprijs in de categorie ‘geschenken, lifestyle en mode’, Neckermann.be haalde het in de categorie ‘reizen’ en Dexia won in de categorie ‘financiële diensten’.

We noteerden veel optimisme bij de aanwezigen over de maturiteit van het e-commerce gebeuren en zagen heel wat retailers en logistieke bedrijven uit traditioneel minder online marktsegmenten.

Toch is er nog werk aan de winkel. Niet  alleen op het vlak van wat BeCommerce beoogt inzake adoptie van elektronische handel bij de consumenten. Ook de kwaliteit van de webshops is vatbaar voor verbetering. Zo leerden we toch uit een interessante babel achteraf met Colum Joyce van de Interactive Media in Retail Group, een grote Britse organisatie van al wie zich bezig houdt met de ‘e-‘ in retail.

Hij merkte fijntjes op dat het aantal webshops – onder hen ook winnaars van deze avond - die aan alle criteria voldoen waaraan een webshop moet voldoen al bij al vrij klein blijft. Zo blijken heel wat van de retailers die over getrouwheidskaarten beschikken, die programma’s niet eens te hebben geïntegreerd in hun webshops. Alles kan beter, zullen we maar zeggen.

Voor een fotoverslag van het event kun je hier terecht.

Back to top button
Close
Close