Boek: guerrilla reclame in beeld

Beelden vertellen soms meer dan woorden. In de marketingliteratuur is dat af en toe ook zo. Er zijn boekwerken legio die er uitzien als arty farty prentenboeken, eerder dan als de zoveelste letterbrij. Neem nu Guerrilla Advertising, een vorig jaar uitgebracht boek, dat geen Amerikaans goeroetraktaat is in de stijl van ‘hoe verdien je miljoenen euro’s in 2 dagen dankzij guerrilla marketing’ maar een kunstige bundeling van guerrilla cases van over de hele wereld.

post-image-3

Auteurs Gavin Lucas en Michael Dorrian vertellen in zeer weinig woorden wat guerrilla reclame is door fijntjes op de cover van het boek drie woordjes toe te voegen : ‘unconventional brand communication’.

Al is dat natuurlijk nog iets te vaag. Daarom hebben ze de cases, die ze aanhalen als voorbeelden van guerrilla acties, netjes opgedeeld in een aantal categorieën.

‘Street propaganda’ met ondermeer een Amerikaanse straatcampagne van Universal McCann voor MSN, voor zich sprekend straatwerk van Dentsu Young & Rubicam voor de Singapore Cancer Society, die wat ons betreft de teksten op de sigarettenpakjes zwaar overtreft, en dies meer.

Andere categorieën waarin de auteurs het werk verdelen zijn ondermeer ‘Site-specific media’, ‘’sneaky manoeuvres’, ‘stunts’ en ‘multi-fronted attacks’. Klinkt allemaal nogal bizar? De cases spreken voor zich.

Ook het web komt uiteraard frequent aan bod, zij het meestal in een cross-mediaal kader. Naast super-bekend werk als de alomtegenwoordige Subservient chicken van Burger King, is er ook in onze contreien minder bekend werk.

Voor wie op zoek is naar dat creatieve super-idee (al rijst dan de vaag hoe creatief dat idee dan nog wel is).

In het kader van de klassieker België-Holland nog dit: van ons land zijn geen campagnes opgenomen, onze noorderburen staan er drie keer in met werk van Kesselskramer, PPGH/JWT en Strawberryfrog.

Mijn favoriet: het ‘fictieve’ immokantoor dat het blad van de Britse consumentenorganisatie in april 2004 in Londen opzette om de dubieuze praktijken van veel ‘real estate agents’ in de verf te zetten en dat de veelzeggende naam ‘Cheatem & Ripoff’ meekreeg.
 
Back to top button
Close
Close