Overtoom en e-commerce in B2B omgevingen

B2B postorderverkoper Overtoom is zo vriendelijk om inzage te verschaffen in de herkomst van de bestellingen die zijn klanten plaatsen. Daaruit blijkt dat de rol van de online aankopen in die verkoopsmix sterk toeneemt maar dat de meeste klanten van het bedrijf toch nog steeds de goede oude fax verkiezen.

post-image-3

Overtoom verkoopt sinds vijf jaar via zijn website. In die vijf jaar evolueerde het aandeel van de webshop in de totale verkooporders tot een kwart van het totaal (in het eerste jaar was dat amper 4%). Niet oninteressant is dat 70 % van de online kopende Overtoom klanten daarbij gebruik maken van een login en een paswoord.

Terwijl de online aankopen sterk zijn gestegen, daalt het aantal orders dat via andere kanalen wordt geplaatst. Zo daalde het aantal verkooporders per post met 35 % en het aantal orders per telefoon met 39 %. Maar de fax blijft in de B2B omgeving, waarin Overtoom actief is, duidelijk nog wel populair. Hoewel er ook hier in 2006 een daling was met 18 %, verloopt 47 % van de bestellingen bij Overtoom nog steeds per fax.

Ook opvallend is dat bestellingen per e-mail erg marginaal zijn met amper 4 % van het totaal.

Tot slot ten persoonlijken titel nog dit: het is verfrissend om te zien hoe een bedrijf als Overtoom er in slaagt om PR-gewijs, door inzage te verschaffen in zijn cijfers, een stuk interessante content aan te bieden aan een medium, wij dus, dat in die content geïnteresseerd is en graag meer van dat wil, eerder dan nietszeggende PR te ontvangen. A bon entendeur… We willen er begot, geheel ongevraagd, in ruil voor zoveel transparantie zelfs graag bij vertellen dat Overtoom voor zijn vijfde jaar webshop 5 % korting biedt via zijn site, hoewel ze daar in hun PR geen gewag van maakten.

www.overtoom.be

Back to top button
Close
Close