Home/Business Intelligence/Voor u gelezen: usability en het web Voor u gelezen: usability en het web Jakob Nielsen mag dan al de bekendste auteur en goeroe zijn als het op het vlak van usability aankomt: Nielsen is zeker niet de enige die leeswaardig werk over usability op de markt gooit (laat staan dat we het altijd eens met hem zijn). In dit stukje raden we u graag nog twee interessante werkjes aan die we recent doornamen. 2007-02-12Comment Als u tot die categorie van lezers behoort die niet houdt van al te veel blabla maar wel van praktische concrete info, kunt u misschien eens ‘Don’t make me think, a common sense approach to Web Usability’ van Steve Krug proberen. Het boek, dat in 2006 in een tweede, aangevulde editie werd uitgegeven is niet alleen erg gebruiksvriendelijk en leesbaar (maar wat dacht u met zo een titel), het geeft ook nog eens een bijzonder complete inleiding voor de leek en de niet-zo-leek over gebruiksvriendelijkheid en het Web. Bijzonder plezant is dat je niet de hoogdravende moraal van bepaalde niet nader genoemde usability-goeroes terug vindt maar op een zeer herkenbare manier met de problemen – en oplossingen – op het vlak van usability wordt geconfronteerd. Bijzonder fijn is ook het inzicht dat Krug geeft in de basics van usability tests, een thema waar men al eens mysterieus durft over te doen zodat veel bedrijven het niet opnemen als een noodzakelijk onderdeel van elke usability-oefening… Wie niet zozeer geïnteresseerd is in een – zij het zeer plezante en leesbare – inleiding tot usability en meer in de vraag waarom hij in hemelsnaam voor een gebruiksvriendelijke website zou moeten zorgen (Krug’s antwoord: ‘If something is hard to use, I just don’t use it as much’, breng daar maar eens iets tegen in), is misschien meer gebaat met een ander boek over usability, ‘Cost-Justifying Usability – An Update for the Internet Age’. Het is een joekel van een boekwerk dat zich bezig houdt met de vraag hoeveel je nu eigenlijk in de verbetering van een gebruikersinterface moet stoppen opdat het je ook financieel effectief iets oplevert. Of met andere woorden: het toverwoord voor elke moderne marketeer: ROI. Voor de goede orde: het boek handelt niet alleen over web usability, het werd oorspronkelijk gepubliceerd voor ontwikkelaars van gebruikersinterfaces in de ruime zin, de nieuwe herziene editie past daar een online mouw aan en kijkt meer in detail naar het WWW. Voor wie, het Excel-bestand en de rekenmachine in de aanslag, zijn baas wil overtuigen van die noodzakelijke usability-update. Don't make me think Cost-Justifying Usabili Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address