Home/Tips & tricks/Column: Joost, nieuwe boeman van het Net? Column: Joost, nieuwe boeman van het Net? Het duo Zennström-Friis haalt nog maar eens uit: na eerst de muziekindustrie (via KaZaA) en het telecomwereldje (Skype) getorpedeerd te hebben, richten ze diezelfde pijlen nu op het televisiemedium met de gratis P2P-software Joost. 2007-02-12Comment Zonder discussie behoren Niklas Zennström en Marius Friis tot de bedrijvigste duo’s van het Internet. De Zweed en Deen stonden immers aan de wieg van twee van de meest gedownloade programma’s op deze planeet: de P2P-tool voor uitwisseling van bestanden die de basis vormde voor het KaZaA-netwerk en het IP-telefonieplatform Skype. Beide technologieën werden intussen verkocht. KaZaA werd voor een niet nader genoemd bedrag doorgeschoven naar het Australische Sharman Networks. Deze software ging later door een diep dal, want hij werd al snel het zwarte beest van de muziekindustrie (Sharman Networks werd vorig jaar trouwens nog tot een pittige boete veroordeeld door een Australische rechtbank). En Skype? Die transactie stond in 2005 volop in de schijnwerpers. eBay legde zowat 2,6 miljard dollar op tafel om Skype in zijn online veilingtool te integreren. Skype zet zijn opmars op het Net intussen wel verder. In een jaar tijd vonden bijna honderd miljoen nieuwe gebruikers hun weg naar deze oplossing, wat de teller eind 2006 al op bijna 171 miljoen gebruikers bracht. In tegenstelling tot bij KaZaA bleven de twee pioniers nu wel aan boord (reden: afhankelijk van de toekomstige resultaten kan het uiteindelijke bedrag van de transactie tot ruim 4 miljard dollar oplopen), maar dat heeft hen niet afgestompt. Zopas hebben Zennström en Friis immers hun laatste baby boven de doopvont gehouden. Even na de eBay-operatie verlegden de kompanen hun aandacht naar het medium televisie, met een project met de naam "The Venice Project". Het interactieve televisieproject werd inmiddels tot Joost omgedoopt en midden januari voorgesteld. Wordt het opnieuw een succes? De commentaren blijven voorlopig voorzichtig. Gezien het verleden van het Scandinavische duo kan je hun nieuwste project niet zomaar wegwuiven, vooral omdat het nieuwe medium met dezelfde principes wordt benaderd als indertijd de telefonie: een gratis P2P-software voor PC die een beroep doet op de opslag- en connectiemogelijkheden van de softwaregebruikers. Joost biedt dezelfde functies als de bestaande platformen voor interactieve TV: chatten, het beoordelen van de bekeken content en die inhoud delen met enkele vrienden (buddy list), enz. Joost verzendt de gegevens versleuteld (DRM-bescherming). Verder heeft Joost ook een tooltje waarmee reclamemensen hun boodschap redelijk discreet kunnen overbrengen. De uitdaging bestaat er natuurlijk in om een deel van het reclamegoud binnen te rijven, maar ook om gegevens te verzamelen over het gedrag van de gebruikers en die op een of andere manier te gelde te maken bij die reclamejongens… Maar om te slagen moet aan minimum twee voorwaarden voldaan zijn: enerzijds voldoende bandbreedtecapaciteit voor het versturen van de data ter beschikking hebben, anderzijds de onvoorwaardelijke steun genieten van de contentleveranciers (met Warner Music en Endemol werden al overeenkomsten bereikt). We zullen met bijzondere belangstelling de evolutie van deze nieuwe startup volgen, maar een ding staat nu al vast: Zennström en Friis doen er alles aan om het leven van de telco’s bijzonder zuur te maken. Eerst bliezen ze hun historische business model op met de gratis Internet telefonie, en nu proberen ze diezelfde telco’s opnieuw een interessante inkomstenbron af te snoepen: het Eldorado van de interactieve TV, waarin al die maatschappijen al heel veel hadden geïnvesteerd en dat nog een tijdje zullen moeten blijven doen. Of hoe een industrie onderuit te halen… Eric Mahieu, Inside Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address