Home/Market news/WhatsApp introduceert advertenties, maar privégesprekken blijven buiten schot WhatsApp introduceert advertenties, maar privégesprekken blijven buiten schot WhatsApp, de populaire berichtendienst van Meta, zal binnenkort advertenties tonen binnen de app. Daarbij benadrukt het bedrijf dat privéchats en groepsgesprekken volledig advertentievrij blijven. De reclames zullen enkel verschijnen in de functie ‘Status’, WhatsApp's versie van Instagram Stories, en op het nieuw gelanceerde platform ‘Kanalen’, waarmee bedrijven en organisaties berichten kunnen verspreiden naar een groot publiek. 2025-06-24Comment Met de advertentie-uitrol in WhatsApp wil Meta nieuwe inkomstenbronnen verwerven zonder in te grijpen in de kernfunctionaliteit van de app: versleutelde, persoonlijke communicatie. De advertenties zullen dus niet opduiken tussen persoonlijke berichten, maar eerder zichtbaar zijn wanneer gebruikers de Status van anderen bekijken of zich abonneren op openbare kanalen van merken of beroemdheden. Daarmee probeert Meta het delicate evenwicht te bewaren tussen commerciële belangen en de privacyverwachtingen van zijn gebruikers. Uitstel in Europa tot minstens 2026 Meta zal voor het nieuwe model advertentievoorkeuren en informatie gebruiken van Facebook- en Instagramgebruikers, waaraan hun WhatsApp-account gekoppeld is. De eerste advertenties worden nog dit jaar uitgerold in verschillende landen buiten Europa. In de Verenigde Staten, India en delen van Latijns-Amerika zullen gebruikers bijvoorbeeld al binnenkort reclameboodschappen zien opduiken in hun WhatsApp-interface. Europa vormt echter een opvallende uitzondering op dat tijdschema. De Europese uitrol van WhatsApp-advertenties wordt namelijk uitgesteld tot minstens 2026. Reden daarvoor is de strikte regelgeving rond gegevensbescherming binnen de Europese Unie, zoals vastgelegd in de GDPR (Algemene Verordening Gegevensbescherming) en de Digital Services Act. Meta krijgt van toezichthouders zoals de Ierse Data Protection Commission voorlopig geen groen licht om advertenties te tonen zonder expliciete toestemming van gebruikers. Bovendien liggen initiatieven van Meta al langer onder vuur in Europa. Eerder dit jaar ontstond commotie over de manier waarop het bedrijf persoonlijke data wilde gebruiken voor AI-training en gerichte advertenties. Onder druk van privacyorganisaties en consumentenverenigingen zag Meta zich genoodzaakt om zijn plannen op te schorten en meer transparantie te beloven. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address