Home/Campaigns/Web 2.0 rekrutering bij Xpertize.be Web 2.0 rekrutering bij Xpertize.be JustForYou mede-oprichter Cédric van Kan is na zijn vertrek bij Skynet opgedoken bij een nieuwe start-up die hij opzette met Axel Lannoy (met hem mee aan de wieg van MCube en JustForYou) en met Vincent De Meerleer. 2007-02-08Comment De in december vorig jaar opgestarte online start-up kreeg de naam Xpertize.be en heeft een andere aanpak van online rekrutering waarbij social networking, virale communicatie en internet samen gegooid worden op een hoopje en iedereen met een sterk sociaal netwerk zowat headhunter kan worden in zijn eigen omgeving. Een nieuwe werkgever vinden is in de dagdagelijkse realiteit in elk geval vaak een kwestie van networking. Neem nu mezelf. Een van de voordelen van het uitbouwen van een platform als Digimedia is dat je na vijf jaren wel en paar mensen kent. En het gebeurt dus al wel eens (vaak) dat iemand je aanspreekt om eens in dat netwerk op zoek te gaan naar een carrièreopportuniteit. Xpertize.be neemt die ‘feitelijke conversaties’ en giet ze in een online model. Niet onbelangrijk detail: als de leden-amateur-headhunters-met-een-netwerk er in slagen iemand te koppelen aan een nieuwe baan worden ze er ook voor verloond (afhankelijk van de job en het bedrijf tussen 500 en 3000 euro). Volgens een piramidesysteem delen ook de andere schakels in het netwerk van de zogeheten ‘connector’ in de profijt. Een Web 2.0 recruitment model (dat overigens ook in het buitenland bestaat) om te volgen dus. Misschien enkele bedenkingen: als iemand me vraagt om voor hem eens uit te kijken naar een fijne nieuwe job gaat het daarbij meestal over het nadenken met welke bedrijven de bewuste mensen zouden ‘matchen’, los van eventuele openstaande vacatures. Bovendien is de ‘beloning’ die je krijgt als dat dan lukt niet onmiddellijk financieel maar eerder menselijk en op langere termijn: je hebt twee partijen kunnen helpen en, hoewel dat niet de bedoeling is, dat creëert goodwill en versterkt het cement van je netwerk met een win-win-win.Vraag is wiens belangen primeren als je daarvoor verloond/beloond wordt: die van jezelf (geld), die van de zoekende werkgever of die van de kandidaat. Of alledrie? Afwachten tenslotte of ook grote rekruteerders de weg naar het platform vinden naast (gezien de achtergrond van de oprichters) voor de hand liggende rekruteerders als Skynet en de bedrijven uit de internetsector die vooralsnog het gros van de iets meer dan 90 vacatures uitmaken. De toekomst zal het uitwijzen. Tot slot nog dit: het platform is minder een concurrent voor platformen als Vacature en de jobrubriek van deze website, waar de focus op verspreiding onder een relevante doelgroep ligt, eerder dan voor headhunters: klanten betalen immers niet per jobposting maar pas bij een effectieve aanwerving (no cure, no pay). Het gaat dan wel om een bedrag van 12 % van het bruto jaarloon. http://www.xpertize.be Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address