Web Analytics: It`s not about the product, stupid!

Of toch een heel klein beetje, om eerlijk te zijn. Men moet zich ervan vergewissen dat de meting gebeurt volgens de best practices op de markt inzake Web Analytics.

post-image-3
Ik grijp niet graag terug naar een zeer oud liedje dat de titel “gebruik first party cookies om nauwkeurig uw aantal unieke bezoekers te berekenen” zou dragen, maar men kan alleen maar vaststellen dat sommige verkopers, voornamelijk uit mijn geboorteland, dit nochtans essentiële aspect van de meting nog steeds naast zich neer leggen.

Waarom is dit belangrijk? Omdat bij first party cookies het percentage weigeringen doorgaans beperkt is tot 5 %, terwijl dat percentage kan oplopen tot 65 % als men meer indirecte cookies gebruikt (voorbeeld: Cookie:aurelie@vendor/client). Bovendien lijkt een oplossing voor deze zaak nog niet in de maak... Veiligheid voor alles!

Wat is dan ook het nut om tijd uit te trekken voor een analyse als u slechts met 35 % van uw unieke bezoekers rekening houdt? Wat een energieverspilling! Bovendien bestaat het niet te verwaarlozen risico dat u conclusies gaat trekken die volkomen onjuist kunnen blijken!

Ongetwijfeld zult u mij vertellen dat alles afhangt van uw businessmodel en ik kan u geen ongelijk geven. Maar om uit te maken of het voor u al dan niet nodig is om het aantal unieke bezoekers te meten, zal u nagaan hoeveel bezoeken nodig zijn om uw bezoekers tot actie te bewegen. U moet dus zo accuraat mogelijk kunnen uitmaken wie die bezoekers zijn. Quod Erat Demonstrandum.

In die zin zou ik dan nog altijd liever met het gratis Google Analytics werken dan met een product dat deze grondregel aan zijn laars lapt. En wie nog altijd wil weten waarom bepaalde producten niet in de portefeuille van WebAnalytics.be werden opgenomen: omdat ze slecht rekenen!

Ook al is het een goed product, dan nog biedt dat geen waterdichte garantie voor een degelijke analyse. Terwijl verkopers hun pijlen richten op consultancy en daarmee hun prioriteiten op het vlak van ondersteuning laten varen, zijn deze laatste plotseling hypercompetente businessanalisten geworden. Even serieus nu: elk zijn (core) business en zijn verantwoordelijkheden!

Een WA tool zal niet in uw plaats strategische kansen ontdekken en ik ben er ook niet zeker van dat de verkoper van de oplossing als een onafhankelijke derde partij kan worden beschouwd. Dit gezegd zijnde, dezelfde vaststelling geldt ook voor uw aankoopcentrale.

U kunt al heel eenvoudig nagaan hoeveel bezoeken u verworven hebt tijdens uw traffic genererende campagnes.

Een vergelijking tussen het aantal ‘kliks’ gegenereerd door uw media-agentschap en het aantal bezoeken verworven via deze bron dankzij een WA tool, kan zeer nuttig blijken… om de toegekende budgetten opnieuw te bepalen. Een verschil van 10 % is in mijn ogen nog aanvaardbaar. Boven dat percentage – en dat is niet zelden het geval – zou ik graag een deel van mijn geld terugzien... Mijn Hollandse roots wellicht?
Dit is slechts een voorbeeld van gebruik en vaak al een goede aanzet, maar dat vloeit niet rechtstreeks voort uit een Web Analytics product. Web Analytics: niet het product telt, maar wat u ermee aanvangt!
 
Aurélie Pols, OX2
Back to top button
Close
Close