Mobile Marketing, wablief?

Elk jaar heeft zo zijn trends nodig. Op het vlak van marketing gaat er de laatste maanden opvallend veel aandacht naar mobiele marketing. Mobile Marketing brengt nieuwe, ongekende mogelijkheden voor marketeers. Toch wordt ons heel dikwijls de vraag gesteld wat Mobile Marketing nu precies omvat. Hieronder een bescheiden poging tot clarificatie.

post-image-3

Mobile Marketing kan kort gedefinieerd worden als het gebruik van marketing communicatie technieken via mobiele telefoons. Hierbij wordt gebruik gemaakt van verschillende informatiedragers: SMS en MMS, spraakberichten en mobiele internet sites. Mobile Marketing kan verder worden verdeeld in volgende deelcategorieën.

Mobile Advertising: het communiceren van niet gepersonaliseerde berichten of advertenties op mobiele telefoons. Deze vorm van marketing staat nog in zijn kinderschoenen. In België kan men sinds kort bijvoorbeeld bij Mobistar op PlazZza voor het eerst banners plaatsen. In het buitenland zien we nu ook de eerste aanbieders van paid search en gesponsorde links opduiken. AdMob bijvoorbeeld is op heel korte termijn uitgegroeid tot een wereldwijd mobile advertising netwerk.

Mobile Direct Marketing: dit omvat technieken waarbij gepersonaliseerde boodschappen of promoties individueel afgeleverd worden aan klanten of prospecten op hun mobiele telefoons. SMS en MMS mailings worden hierbij het meest gebruikt. Uitbaters van discotheken sturen hun klanten regelmatig SMS’jes om hen uit te nodigen op special events. Ook de mobiele operatoren en de verkopers van mobiele content zoals ringtones of spelletjes maken hiervan in toenemende mate gebruik. Belangrijk is dat hiervoor de voorafgaande en expliciete toestemming (opt-in) van de consument noodzakelijk is.

Mobile Interactive Marketing: de mobiele telefoon is het middel bij uitstek om een respons te ontvangen op een promotie campagne en aldus interactieve relatie op te bouwen met uw consument. Technieken als SMS&Win, SMS-to-mail en SMS-to-WAP zijn sterk in opkomst. Response rates zijn meestal hoger dan verwacht. De recente lancering van PlazZza biedt aan de marketeer in dit kader unieke en vrij goedkope mogelijkheden. De consument stuurt gratis een hitcode, bijvoorbeeld ‘FCB’ voor Club Brugge, door naar het verkorte nummer 4444. Hij krijgt onmiddellijk een gratis SMS terug met daarin een link naar de mobiele internet site van de adverteerder. Op deze site kan hij dan verdere informatie vinden over het merk, promoties en contactgegevens. In Frankrijk is deze techniek op Gallery, het equivalent van PlazZza, in 2006 gebruikt door toonaangevende merken zoals Coca-Cola, Citroen, Nike en Société Générale.

Mobile Participative Marketing: de mobiele telefoon zal ongetwijfeld een vooraanstaande rol vervullen bij de uitbouw van het Web 2.0 en dit voornamelijk als uiterst geschikt device om content op te nemen en door te sturen naar een centraal platform. Mobile blogging is hiervan een mooi voorbeeld. Dit werd heel recent ook in België voor het eerst op grote schaal ingevoerd door Proximus bij de lancering van de Generation Pay&Go kaarten. Leden van deze club kunnen foto’s gratis per MMS doorsturen naar hun moblog. Zonder grote promotiecampagne heeft deze campagne tot op heden een heel sterk succes gekend.

Van Advertising tot Participation: het lijdt geen twijfel dat er nu reeds een breed gamma aan mobiele marketing technieken voorhanden is. Vooral de laatste vorm creëert nieuwe mogelijkheden om een heel sterke band en community rondom een merk te creëren.

Uw reacties en commentaren zijn welkom op http://blog.mobileweb.be .

Danny Lein
Contact:
danny.lein@mobileweb.be

Over de auteur: Danny Lein is mede-oprichter en gedelegeerd bestuurder van MobileWeb.be, een Belgische leverancier van SMS, MMS en Mobiel Internet oplossingen.

Back to top button
Close
Close