Home/Innovation/Google DeepMind lanceert nieuw team om de fysieke wereld te simuleren met AI Google DeepMind lanceert nieuw team om de fysieke wereld te simuleren met AI Google zet een nieuwe stap in de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie met de oprichting van een team binnen Google DeepMind. Onder leiding van Tim Brooks, een voormalig leider bij OpenAI, richt dit team zich op het bouwen van generatieve modellen die de fysieke wereld kunnen simuleren op een schaal en precisie die nooit eerder is vertoond. 2025-01-07Comment In een post op X (voorheen Twitter) kondigde Tim Brooks deze ambitieuze missie aan. Het doel van zijn team: geavanceerde generatieve modellen ontwikkelen die complexe, interactieve simulaties van de echte wereld mogelijk maken. Het team zal voortbouwen op de expertise van Google’s bestaande AI-teams, waaronder: Gemini: Een serie multimodale modellen die zowel tekst als afbeeldingen kan genereren en analyseren. Veo: Google’s videogeneratiemodel, dat innovatieve contentmogelijkheden biedt. Genie: Een technologie voor het genereren van realtime 3D-werelden die interactief en speelbaar zijn. Deze technologieën vormen de basis voor het aanpakken van complexe uitdagingen en het uitbreiden van rekencapaciteiten naar ongekende niveaus. Naar een volgende stap: kunstmatige algemene intelligentie (AGI) De langetermijndoelstelling van dit team is niet alleen het ontwikkelen van geavanceerde AI, maar ook het leggen van de basis voor kunstmatige algemene intelligentie (AGI): AI die elke menselijke taak kan uitvoeren. De belangrijkste prioriteiten van het nieuwe team zijn: Tools ontwikkelen voor realtime interactieve generatie op basis van generatieve modellen. Deze tools integreren met bestaande multimodale modellen zoals Gemini. Opschalen naar de hoogste rekenkracht om nieuwe, kritieke uitdagingen aan te pakken. Met deze inspanningen wil Google een leiderspositie innemen in de mondiale race naar AGI. Een snel groeiend ecosysteem Google is niet de enige speler in deze ruimte. Start-ups zoals Odyssey, Decart en World Labs (opgericht door de invloedrijke AI-onderzoeker Fei-Fei Lee) werken ook aan vergelijkbare technologieën. De mogelijke toepassingen van deze "world models" zijn enorm: Entertainment: Het creëren van interactieve films en hyperrealistische videogames. Simulatie: Realistische trainingsomgevingen voor robots of intelligente agents. Wetenschap en onderzoek: Geavanceerde visualisatie en planning voor complexe taken. Controverse en uitdagingen Zoals bij elke baanbrekende technologie roept de ontwikkeling van wereldmodellen vragen op over ethiek en sociale impact: Impact op banen: De groeiende rol van AI in creatieve industrieën zoals animatie en gaming zorgt voor bezorgdheid. Een rapport uit 2024, in opdracht van de Amerikaanse vakbond Animation Guild, voorspelt dat meer dan 100.000 banen zullen worden beïnvloed tegen 2026. Grote bedrijven zoals Activision Blizzard gebruiken AI al om productiviteit te verhogen, soms ten koste van werknemers. Auteursrechten: Veel modellen worden getraind op datasets, waaronder video’s, soms zonder expliciete toestemming. Hoewel Google aangeeft YouTube-content te gebruiken in lijn met de gebruiksvoorwaarden, blijven details vaag, wat juridische risico’s met zich mee kan brengen. Samenwerking met creatieven: Sommige start-ups, zoals Odyssey, beloven samen te werken met creatieve professionals in plaats van hen te vervangen. De vraag is of Google dit voorbeeld zal volgen. Een visie op de toekomst Met dit nieuwe team zet Google DeepMind in op een combinatie van fundamenteel onderzoek en praktische toepassingen. De belofte van interactieve simulaties en geavanceerde planningsmodellen kan sectoren zoals robotica, entertainment en training transformeren. Toch blijven er uitdagingen: ethische kwesties, sociale gevolgen en hevige concurrentie zullen een sleutelrol spelen in het succes van deze technologieën. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address