Groeiende bedrijven worstelen met risicobeheersing

Belgische bedrijven die momenteel een sterke groei kennen, vinden het door tijdgebrek erg moeilijk om verschillende risico's te beperken. In één op drie gevallen daalt de kwaliteit als gevolg van de expansie. Analyse.

post-image-3
Een onderzoek naar de uitdagingen waarmee bedrijven geconfronteerd worden wanneer ze groeien (“Growth Generator”) komt tot een verrassende conclusie: “bedrijven die (sterk) groeien vinden het erg moeilijk om bedrijfsrisico's te beperken”. 

Bijna de helft (45%) van hen zegt dat ze “niet genoeg aandacht besteden aan de risico's voor hun bedrijf op het gebied van juridische kwesties, reputatieschade, cyberaanvallen en operationele verstoring”. 

Uit het onderzoek, uitgevoerd door financiële dienstverlener Mollie onder 200 besluitvormers in groeibedrijven, blijkt ook dat er geen ruimte is voor verbetering: “46% van de besluitvormers zegt dat hun organisatie niet genoeg tijd heeft om processen op te zetten om risico's binnen het bedrijf te beperken”. 

Operationele processen zijn een knelpunt voor groei
 
Het beheersen van bedrijfsrisico's is niet de enige uitdaging wanneer een bedrijf snel groeit. Ook het garanderen van kwaliteit blijkt moeilijk. “Bijna een op de drie besluitvormers (28%) zegt dat hun bedrijf sinds ze gegroeid zijn, niet meer dezelfde kwaliteit van dienstverlening of product kan bieden als toen ze begonnen. Dit kan deels worden verklaard door een verlies aan focus op de missie van het bedrijf. 32% zegt minder gefocust te zijn op de missie nu de organisatie groeit.
 
Ook op operationeel vlak staan groeiende bedrijven voor uitdagingen: voor maar liefst 42% van de bedrijven vormen operationele processen en systemen, zoals workflows en softwaretoepassingen, een knelpunt voor de toekomstige groei van de organisatie.  

 “Het is belangrijk dat Belgische bedrijven niet tegen elke prijs groeien. Het nemen van onnodige risico's of het niet leveren van de beloofde kwaliteit is schadelijk voor het bedrijf. Daarom is het belangrijk om een geleidelijke groei te verzekeren en te plannen voor de toekomst. Daarom is het belangrijk om in elke fase de gevolgen van een gezonde groei te beoordelen. Of het nu gaat om financiën, IT of HR. In deze context kan het de moeite waard zijn om partners, externe adviseurs of bedrijven aan te trekken die al eerder groei hebben doorgemaakt. Profiteer vooral van de lessen die zij al hebben geleerd”, besluit Stefanie Richheimer, VP Benelux bij Mollie.
Back to top button
Close
Close