Home/Campaigns/Een blik op de nabije toekomst van Second Life Een blik op de nabije toekomst van Second Life Er lijkt in de lokale blogosfeer maar geen einde te komen aan de discussies over het potentieel van Second Life voor bedrijven. Misschien moeten we, om een nieuwe wending aan het debat te geven, eens kijken wat Second Life zelf zoal in de pijplijn van de toekomst heeft zitten. 2007-01-29Comment We kunnen daarvoor ondermeer terecht op de website van het Amerikaanse InfoWorld dat onlangs een gesprek had met technische baas Joe Miller… Een van de meest opmerkelijke ‘features’ waar Linden Labs zich momenteel over buigt is ‘voice’ of, met andere woorden, ‘echt praten’ met de avatars van je keuze. En dat opent natuurlijk ook heel wat mogelijkheden voor bedrijven. Een tweede aandachtspunt zijn de zoekmogelijkheden die intuïtiever en ‘visueler’ moeten worden. Dat lijkt ons terecht want voor de ‘newbie’ is het vaak allesbehalve evident om te vinden waar er iets interessants te beleven valt. Je kunt er prat op gaan dat die verbeterde zoekfuncties ook ten goede zullen komen van de adverteerders in SL. Tagging lijkt daarbij cruciaal te gaan worden. Miller beantwoordt tenslotte ook enkele vragen over het reclamepotentieel van SL. Zo antwoordt hij, we citeren, op de vraag of SL een effectief reclameplatform is: ‘The established CPM metrics used in other more traditional advertising forms on the Internet serve one purpose. People who bring their brand to Second Life are looking for a different kind of return: to expose their product and brand to the Second Life demographic.’ Het is bekend dat de initiatiefnemers van SL op zoek zijn naar extra mogelijkheden om de virtuele SL wereld en de ‘echte’ online wereld dichter bij elkaar te brengen: de integratie van ‘echte’ content bijvoorbeeld. Op die manier worden geleidelijk aan de grenzen tussen de echte wereld en de virtuele wereld opgeheven en moet SL de voorloper worden van een andere beleving en verkenning van het web. Het is trouwens opmerkelijk hoe vaak er op dat onderscheid tussen de echte en de virtuele wereld wordt gehamerd in de analyses van Second Life. Maar volgens ons is dat onderscheid veel minder duidelijk dan vaak wordt aangenomen. Ook in Second Life ervaren mensen ‘echte’ gevoelens en zijn gevoelens uiteindelijk niet echter dan de ogenschijnlijk factuele dingen van elke dag? Het zelfde geldt voor die virtuele economie. Waarom kopen mensen dingen in een virtuele wereld? Om dezelfde reden waarom ze in het echte leven zoveel dingen kopen die ze eigenlijk niet nodig hebben. Hoe virtueel is uiteindelijk niet de schijnwerkelijkheid die ons in de reclame nog al te vaak wordt voorgespiegeld… Lezen op deze link. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address