Wereldwijde reclame: recordgroei, aangejaagd door de Amerikaanse verkiezingen

De Amerikaanse presidentsverkiezingen hebben altijd een grote impact op de reclame-uitgaven in de Verenigde Staten. Volgens Warc, een instelling die bekend staat voor zijn analyses van de wereldwijde reclamemarkt, onderscheidt dit jaar zich door een nooit geziene groei in deze sector. Deze trend wordt sterk beïnvloed door een zomer die bol stond van grote sportevenementen en de Amerikaanse verkiezingen.

post-image-3

Zo zou de wereldwijde publiciteitsmarkt in 2024 een historische kaap moeten ronden en 1070 miljard dollar bereiken, wat een groei is met 28%, de sterkste groei in 10 jaar tijd, buiten de relance na de pandemie in 2021. Het onderzoek van Warc, dat gegevens compileert van meer dan honderd landen, verwacht voor dit jaar een stijging van de wereldwijde reclamebestedingen met 10,5%.

Deze dynamiek wordt voor een groot deel gevoed door de opkomst van artificiële intelligentie en retail media, maar dat niet alleen. In Noord-Amerika, de belangrijkste reclamemarkt ter wereld, zou de groei 8,6% moeten bereiken, voor een totaal van 347,5 miljard dollar. Deze groei is voor een groot deel te danken aan de reclame-uitgaven van de kandidaten voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Zonder dit evenement zou de groei beperkt blijven tot 4%.

In Europa blijven de grote sportevenementen de markt ondersteunen. Frankrijk, met een verwachte groei van 8%, geniet van het enthousiasme van de adverteerders voor de Olympische en Paralympische Spelen. Duitsland, organisator van de Euro 2024, zou van zijn kant een stijging met 4% moeten noteren.

Het wereldwijde reclamelandschap wordt vandaag gedomineerd door het digitale en het concentreert zich rond drie giganten: Alphabet (Google, YouTube), Amazon en Meta (Facebook, Instagram, Whatsapp). Deze drie bedrijven zouden in 2024 samen goed zijn voor al bijna 44% van de wereldwijde publiciteitsuitgaven. De social media gaan met bijna 23% van de uitgaven lopen, wat neerkomt op 242 miljard dollar, terwijl de zoekmachines, gedomineerd door Google, bijna 22% opslorpen (224 miljard). De retail media, die voornamelijk bestaan uit digitale communicatie van de retailers, is goed voor 14% van de markt, hetzij 153 miljard dollar.

Back to top button
Close
Close