Digitale content in Europa

Hoe zit het met de markt van de interactieve content in Europa? Hoe ontwikkelt de markt zich en wat zijn de grootste hindernissen voor een verdere groei? Over ondermeer die vragen mochten een paar onderzoeksinstanties zich buigen voor rekening van Europa.

post-image-3

Je mag interactieve content hier overigens erg ruim verstaan: ook bijvoorbeeld online radio, digitale muziek, video-on-demand en online games horen er bij.

Het definitieve rapport werd gisteren aangekondigd. In zomaar even meer dan 300 pagina’s biedt het een bijzonder exhaustieve blik op de Europese markt van interactieve content en toont het de belangrijkste uitdagingen voor de markt. Onder die uitdagingen vinden we ondermeer breedbandtoegang (hoe meer breedband, hoe meer video, audio etc…), het beheer van digitale rechten, juridische en fiscale barrières en natuurlijk de acceptatie van al die nieuwe diensten door de consument. Je vindt de belangrijkste hindernissen in de grafiek onderaan.

Je begrijpt dat we in zulke korte tijd het rapport nog niet hebben kunnen doorworstelen maar toch al enkele algemene  conclusies van het rapport, dat voluit "Interactive Content and convergence: Implication for the Information Society" werd gedoopt.

Volgens de studie is de digitale convergentie in Europa een feit: de komende jaren (tot 2010) zal de markt van online en interactieve content (bvb. ook mobile) groeien met 400 % tot een totaal omzet van 8,3 miljard euro.

Ook tot dusver minder gebruikte formaten zoals podcasting doen het daarbij goed. Zo verwacht men dat tegen 2010 11 miljoen Europeanen (2,4 % van de bevolking) wekelijks zijn podcastje zal meepikken.

 
Back to top button
Close
Close