Home/Campaigns/EIAA MediaScope Europe 2006 studie: de belangrijkste resultaten EIAA MediaScope Europe 2006 studie: de belangrijkste resultaten Gisteren presenteerde de EIAA, in Brussel in samenwerking met Microsoft Digital Advertising Solutions en AdLink, de resultaten van de MediaScope Europe 2006 studie. 2007-01-25Comment Hieronder vindt u een aantal van de belangrijkste vaststellingen uit deze referentiestudie op het vlak van de mediaconsumptie van de Europese en Belgische surfers. Waarschijnlijk één van de belangrijkste conclusies van het rapport is dat Web 2.0 geen hype is. De MediaScope studie drukt het niet meteen in die bewoordingen uit maar zegt duidelijk dat social networking de motor is achter de volgende groeifase in het internetgebruik. Social networking websites, en andere diensten die de surfer toelaten om te participeren, stimuleren het online gebruik. Bovendien blijkt dat die stijging van de online mediaconsumptie hand in hand gaat met de breedbandpenetratie, het percentage surfers dat over een snelle internetverbinding beschikt. En daar hebben Europa en ook België een sterke positie… Enkele cijfers tonen het belang van social networking sites en de stijgende online mediaconsumptie aan: - bijna een kwart van de Europese surfers bezoekt minstens één keer per maand een social networking website- de Europese surfers spenderen 11 uren en 20 minuten per week online, dat is een stijging met 11 % tegenover een jaar eerder- gemiddeld gebruikt de Europese surfer internet 5,4 dagen per week- de breedbandpenetratie is in Europa op jaarbasis gestegen met 14 %- 72 % van de Europese surfers gebruiken internet het grootste deel van de tijd voor privé redenen, eerder dan voor het werk Conclusie: internet is meer dan ooit een onlosmakelijk onderdeel van de ‘digital lifestyle’ geworden… Niet alleen social networking websites zitten in de lift. Ook multimedia- en communicatiediensten doen het bijzonder goed: - 31 % van de Europese surfers downloadt minstens één keer per maand muziek- 15 % van de Europese internetgebruikers voert telefoongesprekken via internet, een toename met 50 % op jaarbasis Het EIAA kijkt in zijn MediaScope studie niet alleen naar het geaggregeerde Europese internetgebruik. Het neemt ook de individuele landen onder de loep. De vaststellingen voor België tonen ook hier stijgende online mediaconsumptie en breedbandpenetratie: - De Belgische surfer gebruikt internet 5,4 dagen per week- Gemiddeld maken we wekelijks 11 uren per week gebruik van het net. Dat is meer dan we de krant lezen (4,8 uren per week) of magazines doorbladeren (3,8 uren per week). TV is in België goed voor 16,5 uren en radio voor 16,7 uren. In andere landen is de kloof tussen TV en radio enerzijds en internet anderzijds nog kleiner. Het ziet er dan ook goed uit voor de toekomst. Zo ligt de gemiddelde tijd dat we TV kijken voor heel Europa op 15,3 uren en de wekelijkse radioconsumptie op 14,8 uren terwijl de gemiddelde tijd die gespendeerd wordt aan internet afklokt op 11,3 uren.- 83 % van de Belgische surfers heeft een breedbandaansluiting op de plaats waar hij internet het meest gebruikt. In 2005 was dat nog 77 %. Ook bij ons blijkt Web 2.0 goed aan te slaan. Een kwart van de bezoekers gaat minstens één keer per maand naar een social networking site en 19 % doet minstens één keer per maand aan blogging. 16 % van de Belgische surfers doet minstens één keer per maand aan internettelefonie en 51 % aan Instant Messaging. Tenslotte staan we nog even stil bij de houding van de Europese surfer tegenover de diverse media. Op de uitspraak ‘dit medium biedt me wat ik wil wanneer ik het wil’ antwoordde 44 % positief voor internet. TV eindigt tweede met 22 %, de krant derde met 11 %. Op de uitspraak ‘dit medium biedt me controle’ antwoordde 28 % positief voor internet. 36 % van de surfers vindt bovendien dat internet een medium is dat je ‘up-to-date en voor de anderen houdt’. Meer op Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address