Home/Buzz marketing/Corporate blogging in een marketingcontext (tweede deel) Corporate blogging in een marketingcontext (tweede deel) In het eerste deel van de reeks over corporate blogging stond ik stil bij de achterliggende marketingrealiteit van het bloggen waarbij ik het vooral had over de evolutie van het klassieke eenrichtingsverkeer in de marketing-communicatie naar het conversatiemodel. In deze tweede bijdrage beginnen we aan een eerder pragmatische insteek en bekijken we een eerste lijst aandachtspunten waar je stil moet bij staan als je begint te bloggen. 2007-01-24Comment Voor de goede orde: onder een corporate blog versta ik een blog waarin één of meerdere mensen binnen een bedrijf of uit de entourage van een bedrijf het hebben over thema’s die te maken hebben met de onderneming zelf, de mensen achter het bedrijf, een interessegebied van de klanten of een thema dat verwant is met de activiteiten van het bedrijf in de meest ruime zin. En dat ongeacht het doel van de blog. Die doelen kunnen trouwens erg uiteenlopen zijn. Een niet-exhaustief lijstje: - Het starten van een conversatie over de toekomst van het bedrijf of de sector waarin het actief is. - Het neerhalen van de ‘corporate’ muren door inzicht te verschaffen in de dingen waarmee één of meerdere mensen en/of departementen mee bezig zijn: de technologieën die ze ontwikkelen, de dingen die ze lezen, de ideeën die ze hebben, whatever…- Luisteren naar de klanten door ze te betrekken in bepaalde beslissingsprocessen.- Een interactieve dialoog opzetten over een specifieke actie of dienst van het bedrijf op een open en conversationele manier. - Kennis en inzichten posten, delen en verwerven die het ecosysteem (klanten, medewerkers, investeerders, leveranciers,…) rond het bedrijf een bepaalde meerwaarde bieden.- Een community opzetten rond een merk, product en zelfs marketingactie (denk aan campagneblogs). - Etc… Nogmaals: dit lijstje is niet exhaustief (er bestaat geen rood boekje van de blogger, doe uw zin) maar het geeft een idee. En bij wijze van inleiding nog dit. De beste manier om te bloggen is er aan beginnen. En dat doe je door in de eerste plaats al eens een blog te bezoeken en er eens met anderen over te praten. Ook geen slecht idee, al lijkt het in dit digitale tijdperk wat contradictorisch: lees eens een goed blogboek. In mijn boekenrek staan bijvoorbeeld volgende fijne boekjes: - Naked Conversations , een beetje een referentiewerk van Shel Isreal en Robert Scoble, eerstgenoemde was vorig jaar nog in ons land.- The Corporate Blogging Book , het boekje van de onlangs ook al in ons land gepasseerde Debbie Weil (lees hier) dat eerder pragmatisch van opzet is.- Blog marketing van Jeremy Wright van Ensight.org. En nu Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address