Second Life, the official guide

Virtuele wereld Second Life is dezer dagen niet meer uit de media te branden. En ook in het Belgische e-marketing wereldje gaat het geesteskind van Linden Labs niet onopgemerkt voorbij.

post-image-3

Niet dat Second Life zo nieuw is: in 1991 al begon Philip Rosedale te werken aan wat nog gewoon Linden World heette toen het in november 2002 in een bèta op de wereld werd losgelaten.

Niet dat ik dat allemaal van zo dichtbij hebben meegemaakt: ik lees het gewoon in ‘Second Life, the official guide’ dat deze week koeriergewijs op mijn stoep belandde, een kersvers boek dat werd uitgegeven bij Wiley.

Zoals de titel al aangeeft is deze ‘officiële gids’ geen filosofische beschouwing over virtuele werelden maar eerder een praktische, zij het compleet en bijzonder fraai vormgegeven, inleiding tot de virtuele wereld.

Geschreven door een resem Second Lifers van het eerste uur, of beter hun avatars, zoals Wagner James Au, bij de Second Lifers bekend als de auteur van de New World Notes en ondermeer redacteur voor Wired en Salon.com, om er maar één te noemen.

Maar het boek is meer dan zomaar een handleiding voor SL ‘newbies’ (hoe werkt het, leuke plekjes om te bezoeken, hoe maak je nieuwe kleren voor je avatar, hoe bouw je iets, hoe dit, hoe dat).

Voor wie professioneel geïnteresseerd is in het SL-fenomeen, geeft het een boeiend inzicht achter de schermen met ondermeer een stukje geschiedenis, een resem portretten van gebruikers (en uitleg hoe sommigen daarvan aardig aan de kost komen in SL), de toekomst en impact van het platform en zo meer.

Voor wie dan weer geïnteresseerd is in wat meer technische achtergrond is er ook tekst en uitleg over de zogeheten Linden Scripting Language, inclusief codevoorbeelden.

Als bonus krijg je een CD waarop ondermeer diverse textures, avatar templates en de Avimator software staan.

En voor wie zich afvraagt wat nu eigenlijk de impact van een ding als SL is, hebben we een paar korte stukjes vertaald uit hoofdstuk 13 van het boek.

- “De meeste MMO’s (Massive Multiplayer Online games) zien dat hun bezoekers maar een tijdje blijven hangen, typisch een jaar, tot ze alles wel eens gezien hebben. Maar Second Life is niet echt een game… Het is bijna onmogelijk alles gezien te hebben” (verwijzend naar de organische groei van de virtuele wereld).

- “Eerder dan te denken aan SL als een aparte plaats, afgesloten van de echte wereld, beginnen meer en meer gebruikers SL te zien als een extensie van wat ze elders op het net en zelfs offline doen” (verwijzend naar de koppelingen die worden gemaakt vanuit SL naar de rest van het web, ondermeer op het vlak van content).

Second Life, the official guide: kopen op Amazon
Back to top button
Close
Close